Lakierowanie elementu krok po kroku

Lakierowanie elementu krok po kroku

Wymarzony samochód przez wielu kierowców traktowany jest niczym członek rodziny. Nic więc dziwnego, że uszkodzenia karoserii – wynikające z przypadkowej obcierki, stłuczki czy nawet gradobicia – potrafią doprowadzić ich do łez.

Chęć przywrócenia swojemu autu dawnego wyglądu jeszcze do niedawna wiązała się bowiem z koniecznością oddania go do profesjonalnego lakiernika i wydatkiem kilku tysięcy złotych. Dziś jednak na rynku dostępne są produkty, które – przy odrobinie wprawy i cierpliwości – pozwolą Ci samodzielnie przejść przez proces lakierowania poszczególnych elementów auta.

Samodzielne lakierowanie samochodu – czy warto?

Praktycznie w każdym większym i mniejszym mieście znaleźć można oferty profesjonalnych lakierników, którzy – wykorzystując swoje doświadczenie i odpowiednie narzędzia – chętnie przywrócą dawny, utracony blask naszego samochodu. Dlaczego więc warto zastanowić się nad wykonaniem procesu lakierowania samodzielnie?

Głównym argumentem jest zazwyczaj cena. Za lakierowanie samochodu wykonane przez zawodowca prawdopodobnie otrzymamy bowiem rachunek na kwotę od 4 do 6 tysięcy złotych. W przypadku bardziej skomplikowanych prac może być on jednak nawet dwukrotnie wyższy! Dla wielu kierowców jest to cena zaporowa, przekraczająca niekiedy połowę wartości samego auta.

W przypadku znacznych uszkodzeń, wymagających lakierowania całego samochodu, pomoc fachowca będzie nieoceniona. Proces lakierowania wykonany samodzielnie będzie bowiem długotrwały, a końcowy efekt prawdopodobnie daleki od oczekiwań. W przypadku poszczególnych elementów – takich jak zderzak, błotnik czy drzwi – zadanie powinno być jednak prostsze i możliwe do wykonania nawet dla niedzielnego majsterkowicza.

Nie wiesz, jak się do tego zabrać? Zapraszamy do naszego poradnika, w którym przeprowadzimy Cię przez lakierowanie auta krok po kroku.

Lakierowanie samochodu sprayem – od czego zacząć?

Zanim weźmiemy lakier samochodowy w sprayu do ręki, musimy się do całego procesu odpowiednio przygotować. W przeciwnym razie lakierowanie auta będzie nie tylko nieefektywne, ale również narazi nas na niebezpieczeństwo. Myślenie o naprawie poszczególnych elementów karoserii warto rozpocząć od właściwego zaaranżowania wybranego pomieszczenia.

Pamiętaj o uprzątnięciu niepotrzebnych rzeczy, zabezpieczeniu przestrzeni folią oraz polaniu podłogi samą wodą – pozwoli to zapobiec przedostawaniu się części zanieczyszczeń na powierzchnię karoserii. Zadbaj również o to, by całe pomieszczenie miało odpowiednią wentylację.

Jeśli nie posiadasz warsztatu lub garażu, który możesz zaadaptować na potrzeby prac lakierniczych, cały proces będzie dużo bardziej skomplikowany. Lakierowanie auta pod gołym niebem niesie bowiem za sobą sporo problemów – głównie związanych z warunkami atmosferycznymi. Niespodziewane opady deszczu czy mocno wiejący wiatr mogą skutecznie udaremnić nasze wysiłki. W pełnym słońcu kolor natomiast szybko blaknie i pojawiają się na nim przebarwienia. Negatywny wpływ na lakierowanie samochodu mogą mieć również kurz, pył czy nawet owady.

Lakierowanie krok po kroku

Lakierowanie samochodu, krok 1: przygotowanie elementu

Pomieszczenie przygotowane? W takim razie możesz przystępować do działania. Na początek umyj konkretny element karoserii samą wodą, żeby pozbyć się ewentualnego brudu oraz kurzu. Następnie – za pomocą papieru ściernego o odpowiedniej gradacji – usuń starą warstwę lakieru.

We wstępnej fazie przygotowania elementu wykorzystaj papier ścierny o grubości pomiędzy 60 a 120, który pozwoli Ci usunąć ślady rdzy, odpryski oraz większe nierówności. W dalszych pracach skorzystaj natomiast z papieru ściernego o superdrobnej ziarnistości (ok. 320), który sprawi, że przygotowywana powierzchnia będzie idealnie gładka.

Szlifowanie, czyli usuwanie starego lakieru papierem ściernym, to jedna z najbardziej wymagających i czasochłonnych czynności, które należy wykonać w procesie lakierowania samochodu. Wielu

niedoświadczonych amatorów lakiernictwa podchodzi do niej bez należytej uwagi, przez co końcowy efekt jest daleki od oczekiwanego. Pamiętaj – tylko właściwie przygotowana i idealnie gładka powierzchnia zapewni właściwą przyczepność dla nowej warstwy lakieru.

Lakierowanie auta, krok 2: odtłuszczanie powierzchni

Jeśli usunąłeś starą warstwę lakieru, możesz przejść do odtłuszczania powierzchni wybranego elementu karoserii. Proces ten polega na usunięciu wszelkich zabrudzeń, które mogły pozostać po szlifowaniu. Odtłuszczenie powierzchni pozwoli uniknąć defektów na nowopowstałym lakierze, np. łuszczenia się powłoki, spękania czy tworzenia się kraterów.

Właściwe odtłuszczenie danego elementu karoserii najlepiej przeprowadzić benzyną ekstrakcyjną, występującą również na rynku pod takimi nazwami jak rozpuszczalnik czy rozcieńczalnik ekstrakcyjny. Jest to środek, który świetnie sprawdzi się do usuwania tłustych plam, osadów i zanieczyszczeń. Najważniejsze jednak, że nie jest to środek żrący, dlatego nie trzeba się obawiać o uszkodzenie oczyszczanej powierzchni.

Zastosowanie benzyny ekstrakcyjnej jest niezwykle proste. Wystarczy nasączyć nią szmatkę, a następnie przetrzeć zabrudzoną powierzchnię. Po zakończeniu pracy dobrze pozostawić karoserię na kilka minut, by benzyna odparowała, a następnie przetrzeć ją suchą, czystą szmatką. Pamiętaj, aby cały proces przeprowadzać w rękawiczkach – pozwoli to zabezpieczyć Twoje dłonie przed niekorzystnym wpływem rozpuszczalnika.

Lakierowanie auta, krok 3: nałożenie podkładu

Po dokładnym oczyszczeniu elementu karoserii ze starego lakieru oraz wszelkich zabrudzeń należy przejść do nałożenia podkładu. Jego podstawowym zadaniem jest zabezpieczenie elementu przed pojawieniem się rdzy oraz wyrównanie drobnych nierówności naprawianej karoserii samochodu. Lakiernik nakłada podkład również po to, by stworzyć tzw. międzywarstwę, która zwiększy jakość powłoki i zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia błędów lakierniczych.

Na rynku dostępne są dwa rodzaje podkładu. Najbardziej powszechny w zastosowaniu jest podkład akrylowy, który pozwala na wypełnienie nawet sporych rys i nierówności powierzchni. Zapewnia również bardzo dobrą przyczepność – bez względu na rodzaj podłoża. W pracy lakierniczej podkład akrylowy zazwyczaj wykorzystywany jest przy okazji powierzchni szpachlowanych oraz starych powłok lakierniczych.

Podkładu epoksydowego używa się natomiast tam, gdzie konieczne jest zapewnienie wysokiego zabezpieczenia antykorozyjnego. Po wyschnięciu podkład epoksydowy tworzy barierę chroniącą przed rdzą nawet dwa razy lepiej niż żywica akrylowa. W niektórych przypadkach dobrym rozwiązaniem jest użycie obu rodzajów podkładu – najpierw akrylowego dla wypełnienia wszelkich ubytków i nierówności, a następnie epoksydowego, który zapewni lepszą ochronę przed pojawieniem się rdzy.

Jak się nakłada podkład? Zawodowi lakiernicy zazwyczaj wykorzystują do tego procesu pistolet lakierniczy. W warunkach garażowych zdecydowanie lepiej sprawdzi się jednak podkład w sprayu, którego użycie nie wymaga ani wieloletniego doświadczenia, ani posiadania specjalistycznych narzędzi. Podkład aplikuje się z odległości 20-30 centymetrów od elementu, nakładając na niego kilka cienkich warstw. Ważne, by pomiędzy kolejnymi aplikacjami zachować odstęp od 5 do 10 minut i przed każdym użyciem mocno wstrząsnąć puszkę.

Nakładanie podkładu może zostać wykonane dwiema technikami. Zazwyczaj stosuje się metodę „na sucho”, kiedy czeka się na jego całkowite wyschnięcie, a następnie przystępuje do procesu szlifowania. Jeżeli jednak podkład jest stosowany głównie jako izolacja i międzywarstwa, wówczas można zastosować technikę „mokre na mokre”. Lakier nawierzchniowy nakłada się wówczas w momencie, gdy podkład jest jeszcze mokry i wykazuje aktywność chemiczną.

Lakierowanie auta, krok 4: nałożenie lakieru bazowego i bezbarwnego

Jeśli wszystkie prace przygotowawcze zostały zakończone, nadszedł czas na właściwe lakierowanie samochodu sprayem. Cały proces najlepiej rozpocząć od odpowiedniego doboru koloru. Jeżeli chcesz zmienić wygląd swojego samochodu, wówczas jesteś w komfortowej sytuacji – możesz tylko wybrać interesujący kolor oraz jego odcień i przystąpić do procesu lakierowania. Sytuacja staje się trudniejsza, gdy przeprowadzamy proces naprawczy i chcielibyśmy dopasować cały element do reszty karoserii.

Jak określić kolor lakieru w samochodzie? Pomogą nam w tym oznaczenia, znajdujące się na tabliczce znamionowej, której – w zależności od modelu – możemy szukać pod maską, na bocznej ramie lub w bagażniku. W znalezieniu odpowiedniego koloru pomóc może również strona internetowa z katalogiem części OEM. Jeśli znasz numer VIN swojego auta, bez trudu uzyskasz wszystkie niezbędne informacje.

Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów lakierów. Jeśli chcesz, aby Twój samochód wyglądał jak po wyjściu od profesjonalnego lakiernika, powinieneś zainwestować w pistolet, który po podłączeniu do kompresora pozwoli Ci równomiernie rozłożyć lakier i uniknąć zacieków. Na rynku dostępne są jednak również lakiery w sprayu, które nie wymagają posiadania profesjonalnego sprzętu. Takie produkty sprawdzą się jednak przede wszystkim w przypadku mniejszych i prostszych elementów, np. zderzaków.

Nakładanie lakieru bazowego nie jest zadaniem łatwym i wymaga nieco doświadczenia. Dlatego przed rozpoczęciem właściwego procesu lakierowania samochodu sprayem warto poćwiczyć na niepotrzebnych elementach blachy czy innych materiałach. Dobra praktyka mówi, że czynność powinno wykonywać się ruchem przypominającym zamiatanie – od prawej do lewej i z powrotem.

Ważne również, by korzystać ze spustu tylko wtedy, gdy pistolet lakierniczy czy puszka ze sprayem są w ruchu. Pozwala to uniknąć nałożenia zbyt dużej warstwy lakieru w jednym miejscu, a co za tym idzie, jego ściekania i tworzenia się zacieków.

O ile przy malowaniu ścian wystarczy położyć farbę dwukrotnie, o tyle przy lakierowaniu samochodu najlepszy efekt przyniesie nałożenie nawet 3-4 warstw. Pamiętaj jednak, że za każdym razem konieczne jest odczekanie, aż lakier bazowy będzie suchy.

Cały zabieg zakończony? Teraz nałóż warstwę lakieru bezbarwnego. Jego głównym zadaniem jest ochrona lakieru bazowego – zarówno przed czynnikami mechanicznymi, jak i atmosferycznymi. Lakier bezbarwny nakładamy podobnie jak lakier bazowy – z tą różnicą, że spray powinniśmy trzymać nieco dalej.

Całość procesu powinna zacząć się od naniesienia cienkiej warstwy wstępnej, której zadaniem jest uzyskanie właściwej przyczepności. Następnie należy powtórzyć tę czynność dwukrotnie i poczekać dobę, aż lakier bezbarwny wyschnie. Na zakończenie – wykorzystując pasty polerskie – wypoleruj karoserię auta.

Nanoszenie lakieru na karoserię – podsumowanie

Czy samodzielne lakierowanie elementów karoserii auta jest procesem łatwym dla amatora? Niekoniecznie. Z całą pewnością daje jednak dużo satysfakcji i pozwala zaoszczędzić sporo pieniędzy. Jeżeli przy lakierowaniu blachy wykorzystasz dobrej jakości materiały lakiernicze oraz farby, a cały proces poprzemy zdolnościami majsterkowania, efekt może być zniewalający.