Ostatnio dodane
Ile schnie lakier samochodowy?
Najczęściej czytane
Dlaczego mamy stosować lakiery wodorozcieńczalne?
Zanieczyszczenia na powierzchniach lakierowanych.
Dobór kolorów lakierów samochodowych wodnych
Jak prawidłowo aplikować lakier bezbarwny?
Jak prawidłowo aplikować lakier bezbarwny?
Lakier bezbarwny: przygotowanie powierzchni
O końcowym wyglądzie naszego samochodu w dużej mierze decyduje lakier bezbarwny. Właściwości oraz sposób nałożenia lakieru ma tutaj niebagatelne znaczenie. Obecnie obowiązujące przepisy nakazują stosowanie produktów o niskiej zawartości Lotnych Związków Organicznych. Są to lakiery stworzone na podstawie najnowocześniejszych technologii. Zanim jednak skupimy się na samym procesie lakierowania, kilka ważnych uwag. Powierzchnia, na którą nakładamy bezbarwny lakier samochodowy musi być odpowiednio przygotowana. Warstwę spodnią lakieru bazowego konwencjonalnego lub wodorozcieńczalnego aplikujemy zgodnie z zaleceniami zamieszczonymi w kartach technicznych. Po ściśle określonym czasie niezbędnym do odparowania rozcieńczalników możemy nakładać lakier bezbarwny. Miejsce lakierowania musi być wolne od kurzu i zanieczyszczeń.
Przy opisie posłużę się lakierem bezbarwnym CP 2014 UHS (następcy CP 2009 UHS)marki PROFIX. Przygotowując mieszankę lakieru UHS stosujemy zalecany dla niego utwardzacz. W przypadku tego lakieru nie ma potrzeby stosowania rozcieńczalnika. Korzystając z zalecanego przez producenta utwardzacza uchronimy się przed wadą lakierniczą, jaką jest osiadanie mgły natryskowej.
Kiedy położyć lakier bezbarwny samochodowy?
Aby końcowy efekt był zadowalający, a karoseria auta po polerowaniu prezentowała się jak nowa, istotne jest nie tylko odpowiednie przystosowanie podłoża pod klar, czyli lakier bezbarwny samochodowy. Przygotowanie powierzchni do planowanej renowacji powinniśmy rozpocząć zdecydowanie wcześniej, jeszcze przed położeniem bazy. W zależności od naszego celu możemy nakładać ją na podkład akrylowy lub epoksydowy oraz na starą powłokę wierzchnią. Zanim to nastąpi koniecznie jest jednak wykonanie matowania, co polega na szlifowaniu papierem ściernym o odpowiednio dobranej gradacji.
Wyjątkiem, w którym unikniemy matowania, jest zastosowanie świeżego podkładu i umieszczenie na nim bazy na mokro. Wówczas nie czekamy aż podkład wyschnie i kładziemy warstwę kolejnego preparatu bezpośrednio na mokrą powierzchnię.
Po jakim czasie nakładać bazę i kolejne warstwy lakieru bezbarwnego?
Zasady dotyczące zachowania odstępów czasowych pomiędzy zastosowaniem kolejnych środków kosmetyki samochodowej mogą wydawać się nie do końca jasne. Różne źródła publikują bowiem odmienne informacje na ten temat, a ponadto mamy do wyboru, czy chcemy kłaść warstwy mokro na mokro, na sucho czy na półmokro. Najlepiej więc sugerować się przede wszystkim poradami producenta, które znajdują się w kartach technicznych konkretnych wyrobów. Dotyczy to zarówno czasu polerowania, jak i nakładania poszczególnych powłok.
Kiedy polerowanie lakieru bezbarwnego niewiele daje?
Niezależnie od tego, jaką chemię samochodową zastosujemy, musimy uwzględnić czas potrzebny do odparowania z bazy rozcieńczalnika. Może on być różny nie tylko ze względu na wybór odmiennych produktów, ale również z powodu warunków pogodowych. Jeśli więc mamy jakiekolwiek wątpliwości czy rozpuszczalnik zdążył się ulotnić, lepiej zaczekać kilka minut dłużej niż pozwolić, by pozostał pod warstwą klaru. Jeśli tak się stanie, nie pomoże polerowanie lakieru bezbarwnego i inne zabiegi kosmetyczne. Niestety wierzchnia powłoka nie będzie się dobrze trzymać, a i efekt wizualny może nie być zadowalający.
Aplikacja lakieru bezbarwnego
Często pojawia się wątpliwość ile warstw lakieru bezbarwnego potrzebuje samochód? Aplikacja lakieru bezbarwnego UHS nie powinna przysparzać problemów. W pierwszej kolejności nakładamy pół warstwy, a następnie po krótkim odparowaniu pełną „wylaną”. Optymalny wymiar dyszy do zastosowanego pistoletu to 1.3-1.5mm.
Lakierując pamiętajmy o odległości, w jakiej prowadzimy pistolet od lakierowanej powierzchni, najczęściej jest to wartość 15-25cm (rysunek). Ważne jest również prowadzenie pistoletu prostopadle do lakierowanej powierzchni, ma to wpływ na trwałość lakieru (siła uderzenia i przyczepność) oraz na większą efektywność wykorzystania materiału. Zaletą lakieru UHS jest krótki czas nakładania. Dzięki temu mamy mniej zanieczyszczeń na powierzchni. Grubsza jest też, w porównaniu z lakierami MS, powłoka sucha. Uzyskujemy to dzięki większej zawartości cząstek stałych w lakierze.
Najlepiej, gdy lakierowanie wykonujemy w kabino-suszarce i po aplikacji lakieru uruchomimy suszenie przez 30min w 60 st. C.
Możliwe też jest zastosowanie do suszenia promienników IR. Czasy schnięcia i odległości od powierzchni ustalamy według instrukcji producenta urządzenia.
Po zakończonym procesie suszenia i ostudzeniu powierzchni można przeprowadzić polerowanie lakieru bezbarwnego.
Efekt końcowy wszystkich prac to powłoka bezbarwna o wysokiej głębi i odporności na zarysowania. Warstwa lakieru bezbarwnego pozwala nam na podkreślenie i wydobycie barwy lakieru bazowego.
Ile warstw lakieru bezbarwnego samochodowego zastosować?
Każdy producent podaje sugerowaną liczbę warstw klaru, które zaleca położyć. Są to jednak najczęściej wartości minimalne, a zatem nic się nie stanie, jeśli zapragniemy zastosować wybrany kosmetyk samochodowy więcej razy zanim przejdziemy do polerowania. Ważne, aby nie stosować od razu zbyt grubych powłok, gdyż będą one schły zbyt długo.
Przejdź do sklepu