Jaki miernik grubości lakieru wybrać?

Jaki miernik grubości lakieru wybrać?

W Polsce wciąż bardzo popularne jest kupowanie samochodów używanych. Decydując się na taką inwestycję trzeba jednak liczyć się z zagrożeniami. Sprzedawcy zawsze starają się przedstawić oferowane auto w jak najlepszym świetle. Często zatajają defekty mechaniczne lub nie wspominają o tym, że samochód uczestniczył w wypadku czy miał naprawę blacharską. Nieuczciwi sprzedawcy potrafią również zlecić wykonanie naprawy blacharskiej/lakierniczej, tak aby na pierwszy rzut oka auto wyglądało na zadbane. Niestety, naprawa wykonana wbrew technologii producenta może spowodować poważny problem po kilku miesiącach. Na karoserii może pojawić się korozja lub brak przyczepności poszczególnych warstw i samochód będzie należało odstawić do lakiernika.

Na szczęście na rynku dostępne są rozmaite mierniki grubości lakieru, które umożliwiają dokładne sprawdzenie grubości karoserii. W takie urządzenie powinien być wyposażony każdy, kto postanowił nabyć używane jak i nowe auto. Miernik lakieru samochodowego pozwala na wykonanie pomiaru grubości warstwy lakierniczej na powierzchni metalowego elementu. Warstwę lakierniczą widzimy, bo to ona tworzy często niezwykłe efekty (perły, metaliku itd.) na jej poszczególne warstwy składa się warstwa antykorozyjna jak podkłady i warstwa barwna, czyli baza i lakier bezbarwny. Tylko profesjonalna naprawa lakiernicza po wypadku lub drobnej stłuczce spowoduje odtworzenie warstwy fabrycznej.

Miernik lakieru – jak mierzyć?

Miernik grubości lakieru nie jest skomplikowanym w użytkowaniu urządzeniem. Składają się na niego sondy pomiarowe, a także ekran LCD, na którym wyświetla się wynik. Profesjonalny miernik grubości lakieru daje możliwość zapisywania szeregu pomiarów.

Pomiaru dokonuje się przykładając czujnik do lakieru i przytrzymując kilka sekund (w zależności od modelu). Następnie miernik lakieru samochodowego mierzy i wyświetla grubość warstwy niemetalicznej. W przypadku aut nowych oraz nie uczestniczących w wypadku grubość lakieru na całej powierzchni karoserii powinna być praktycznie równa. W samochodach, które dopiero co wyjechały z salonu, czujnik grubości lakieru wyświetlać powinien wynik pomiaru oscylujący w granicach od 80 do 180 mikrometrów. Natomiast maksymalne odchylenie nie może przekraczać 40%.

W przypadku aut naprawianych grubość warstwy lakierniczej mieści się zazwyczaj w przedziale od 300 do 400 mikrometrów. Jeśli wynik znacząco przekracza wartość 400 mikrometrów, oznacza to, że na karoserię nałożona została szpachla.

Załóżmy zatem, że w ręce mamy miernik lakieru. Jak mierzyć? Wystarczy przyłożyć i delikatnie docisnąć czujnik do lakieru. Czujnik grubości lakieru wykonany jest z tworzywa sztucznego i nie powoduje uszkodzeń. Należy jednak zachować ostrożność, szczególnie w przypadku tańszych urządzeń. Pamiętajmy, aby używać miernika lakieru samochodowego na samochód umyty bez śladu wilgoci na powierzchni. Wówczas ryzyko błędnego pomiaru jest zniwelowane praktycznie do zera.

Test mierników lakieru

Wiele osób, które decydują się na zakup używanego auta zastanawia się w pierwszej kolejności jaki miernik lakieru kupić. Na rynku dostępnych jest bardzo dużo, różnorodnych urządzeń. To jaki miernik lakieru wybrać, zależne jest od indywidualnych preferencji oraz potrzeb. Niedrogie urządzenia można kupić już za kilkadziesiąt złotych. Test mierników lakieru pokazuje, że sprawdzają się one do doraźnego użytkowania. Specjaliści tacy jak rzeczoznawcy, właściciele komisów czy mechanicy sięgają zazwyczaj po droższy, profesjonalny miernik grubości lakieru, ale już do użytku własnego wystarczy miernik za kilkaset złotych.

Miernik grubości lakieru – opinie

Mierniki grubości lakieru różnią się od siebie przede wszystkim zakresem dokonywania pomiaru. Mogą mierzyć np. do 900 lub 2000 mikrometrów. Ponadto najtańsze modele mają możliwość dokonywania pomiaru wyłącznie na karoseriach stalowych. Z kolei tymi z górnej półki można zmierzyć grubość warstwy lakierniczej znajdującej się również na elemencie aluminiowym. W sklepie znaleźć można czujnik grubości lakieru z sondą wbudowaną lub sondą umieszczoną na przewodzie. Druga opcja pozwala dokonywać pomiaru w trudniej dostępnych miejscach, a także umożliwia uzyskanie precyzyjniejszego wyniku, nawet w przypadku auta, które jest brudne. Pomiaru dokonuje się jednak oburącz – w jednej ręce trzyma się przewód a w drugiej miernik.

Mierniki lakieru samochodowego mają także różnej wielkości ekrany LCD. Niektóre urządzenia wyposażone są w latarkę oraz podświetlenie ekranu. Wybierając czujnik należy również zwrócić uwagę na pojemność oraz wytrzymałość baterii. Ponadto profesjonalny miernik grubości lakieru jest odporny na niekorzystne warunki pogodowe i pozwala na wykonanie pomiaru podczas mrozu. Mierniki wyróżniają się również sposobem wyświetlania wyników. Precyzyjne urządzenia pokazują wartości co 1 mikrometr a mniej dokładne co 10 mikrometrów. Zastanawiając się zatem jaki miernik lakieru kupić, należy przede wszystkim zwrócić uwagę na to, jak często będziemy z niego korzystać oraz jak dokładnych pomiarów oczekujemy.