Jak zmatowić lakier samochodowy?

Jak zmatowić lakier samochodowy?

Rysy na karoserii potrafią przyprawić o ból głowy właściciela samochodu. Na szczęście istnieją sposoby, które pozwalają usunąć je w przydomowym garażu przy użyciu papieru wodnego, czy też pasty polerskiej. Niemniej jednak przed rozpoczęciem prac warto odpowiednio się do nich przygotować. W poniższym artykule odpowiadamy na pytanie, jak zmatowić lakier samochodowy papierem wodnym.

Grubość wszystkich warstw

Powierzchnia karoserii każdego pojazdu pokryta jest kolejno podkładem, bazą i lakierem bezbarwnym (klarem). W przypadku nienaprawianych jeszcze powierzchni, całość osiąga grubość około 100 – 130 mikronów w samochodach np. Japońskich do 200 mikronów w samochodach np. niemieckich. Posiadaczy samochodów bardzo często ogarnia przerażenie w związku z powstaniem białej, pojedynczej rysy. Nierzadko oznacza to, że wgłębienie przebiło warstwy wierzchnie sięgając już warstwy antykorozyjnej - podkładu. Na szczęście nie zawsze musi być to prawda, ponieważ wypolerowany lakier bezbarwny podczas uszkodzenia kruszy się podobnie jak kreda. Wówczas taką rysę można bez trudu łatwo usunąć poprzez matowienie lakieru papierem wodnym. Szlifowanie powierzchni karoserii zmniejszy jej grubość (lakieru bezbarwnego) i na początku pracy odbierze autu blask. Jednak po wypolerowaniu całość nabierze z powrotem lustrzanego efektu.

Polerowanie lakieru papierem wodnym, czyli jak usunąć głębokie rysy?

Przede wszystkim podejmując się szlifowania lakieru samochodowego należy wyposażyć się w miernik. Chcąc, by cała operacja dała zadowalający efekt urządzenie to musi być w pełni sprawne. Przełoży się to na wyeliminowanie pomyłki w przypadku szacowania, grubości powłoki na naprawianym elemencie.

Chcąc, by późniejsze polerowanie lakieru użyciu pasty było wygodniejsze, należy podczas matowienia delikatnie spolerować naprawianą powierzchnię. Oczywiście zależy to od głębokości rysy i od tego, czy karoseria samochodu była wcześniej naprawiana. Zasada jest taka, że grubość lakieru w nowych samochodach aktualnie schodzących z linii produkcyjnych jest coraz mniejsza co za tym idzie działanie agresywne papierem ściernym spowoduje zniszczenie warstwy lakierniczej co zakończy się malowaniem całego elementu.  Niemniej możemy sobie pozwolić na delikatne zeszlifowanie powłoki, które pozwoli wyeliminować widoczne uszkodzenie i doprowadzić całą powierzchnie do pierwotnego blasku.

Jakim papierem zmatowić lakier samochodowy?

Dobierając akcesoria do przeprowadzenia całej operacji, najlepiej rozpocząć od dobrania odpowiedniej kostki. Wśród wielu dostępnych na rynku znajdziemy egzemplarze o różnych twardościach, jednak najbezpieczniej jest dobrać optymalnie miękką. Całkowicie twarda może okazać się zbyt agresywna, by usunąć kilka rys. W konsekwencji może spowodować więcej problemów niż zapewnić oczekiwane korzyści. Delikatniejsze kostki pozwolą na subtelniejszą ingerencję w powłokę, pomagając tym samym uzyskać równomierną strukturę przez matowanie lakieru samochodowego.

Z kolei szukając papieru wodnego, należy wybrać taki, który będzie pracował niezwykle równo po powierzchni. Nie może powodować zagłębień, które to z kolei na etapie polerowania byłoby bardzo trudno zniwelować. Kluczową kwestią jest dobranie jego odpowiedniej gradacji, którą należy uzależnić od karoserii i od stopnia zaawansowania uszkodzenia:

  • w przypadku delikatnych rys na miękkim lakierze samochodowym, najlepiej posłużyć się wodnym arkuszem o gradacji 2500 – 3000. Dzięki temu cały proces pozwoli na powolne i delikatne usuwanie tylko małej grubości klaru,
  • twardszą i grubszą powierzchnię bez wahania można matowić mocniejszym papierem wodnym o ziarnistości 2000. W przypadku głębokich rys pracę można zacząć nawet od 1500. Należy jednak dokładnie zweryfikować, czy obrabiana powierzchnia pozwala na użycie większej gradacji.

Należy pamiętać, że matowienie nie obejmuje wyłącznie pracy nad samą rysą, gdyż w ten sposób otrzymalibyśmy zagłębienie na karoserii. Najlepiej wykonywać okrężne ruchy papierem wodnym po uszkodzeniu i w jego okolicy. W trakcie pracy nad lakierem samochodowym, warto co jakiś czas posługiwać się miernikiem, aby całą strukturę powierzchni zmniejszać jednolicie. Gdy podczas matowienia rysa zaczyna zanikać, a pracę wykonujemy twardszym arkuszem, warto sięgnąć po coraz delikatniejszy. Dzięki temu ostatecznie wygładzimy uszkodzenie, po czym będzie można przejść do polerowania. Ten ostatni etap pracy pozwoli obrabianemu fragmentowi karoserii przywrócić pełny blask poprzez wykorzystanie pasty poleskiej.

Pasta matująca lakier samochodowy