Instalacja powietrzna w warsztacie lakierniczym

Instalacja powietrzna w warsztacie lakierniczym

Jest to podstawowy element wyposażenia warsztatu lakierniczego i od tego jak będzie działać zależy jakość napraw i ich koszty .

Najważniejszym elementem jest sprężarka tłokowa lub śrubowa. Jej zadaniem jest – mówiąc po krótce - sprężenie powietrza atmosferycznego do takiej wartości, która umożliwi prawidłowe nanoszenie lakierów oraz podkładów.

Ta sama instalacja wykorzystywana jest również do napędzania różnych urządzeń warsztatowych. Dla lakierni ważne jest precyzyjne określenie zapotrzebowania na powietrze i odpowiednie do tego wyposażenie warsztatu we właściwą sprężarkę. Sprawdzamy więc, ile powietrza zużywają pistolety do lakieru, do podkładu i do przedmuchiwania ale także szlifierka pneumatyczna i dysza Venuriego.

Każde urządzenie ma podane przez producenta zapotrzebowanie na powietrze wyrażone w l/min - i tak standardowy pistolet lakierniczy pracujący przy ciśnieniu 3,5 bar może potrzebować 350 l/min, a szlifierka pneumatyczna ok. 300 l/min.

Wszystkie urządzenia pracując jednocześnie mogą przewyższyć wydajność sprężarki i nagle okaże się, że przy lakierowaniu nie możemy uzyskać właściwej jakości powłoki i powstaje nam na powierzchni malowanej efekt „skórki pomarańczy” lub uzyskujemy niewłaściwy odcień lakieru. Poza odpowiednią ilością - urządzenia warsztatowe potrzebują dobrej jakości dostarczonego powietrza. Do jego oczyszczenia używamy filtrów cząstek stałych, odwadniaczy i odolejaczy. Bardzo często spotykam w lakierniach filtry zamontowane całkiem przypadkowo i wtedy padają pytania: dlaczego w lakierze pojawiają się „oczka” lub woda? Następny element instalacji to przewody rozprowadzające sprężone powietrze. Powinny być odpowiednio dobrane, tak aby nie ograniczać przepływu, powinny być także wykonane z odpowiedniego materiału.

Efektem wadliwie zaprojektowanej i nieprawidłowo funkcjonującej instalacji powietrznej mogą być ciągłe problemy z uzyskaniem odpowiedniej jakości powłoki lakierniczej a co za tym idzie konieczność nadmiernego polerowania powierzchni. W krańcowych przypadkach możemy być zmuszeni do ponownego lakierowania.