We wszelkich rankingach najpopularniejszych kolorów lakierów samochodowych od wielu lat w pierwszej trójce znajduje się czarny.
Pierwsze fordy model T można było kupić w dowolnym kolorze, pod warunkiem, że będzie to kolor czarny.
Od tamtych czasów minęło już sporo lat, powiększyła się znacznie paleta dostępnych odcieni lakierów samochodowych i obecnie czarny wybiera się ze względu na jego uniwersalność a zarazem elegancki i ekskluzywny charakter.
Dziś nie bez znaczenia jest również głębia koloru, która dla użytkowników samochodów zaczyna odgrywać szczególną rolę w przyciąganiu uwagi innych kierowców. Dlatego producenci lakierów samochodowych od wielu lat pracują nad tym, aby uzyskać odcień, który odbierany będzie jako ten „najczarniejszy”.
Wiemy z lekcji fizyki, że kolor czarny powstaje, gdy powierzchnia nim pokryta absorbuje (pochłania) światło, jakie na nie pada. Ponieważ powierzchnia nie odbija promieni, nasze oko postrzega ją jako czarną. Możemy więc w uproszczeniu powiedzieć, że zależy nam na tym, aby pomalowana powierzchnia w całości pochłonęła światło – wtedy otrzymamy idealną czerń.
Jak radzimy sobie z tym w trakcie produkcji?
Niestety całkowite pochłonięcie światła jest niemożliwe, ale staramy się dążyć do ideału. Od wieków do produkcji pigmentów czarnych używa się sadzy, co w zasadzie się nie zmieniło. Kolejnym bardzo ważnym etapem jest uzyskanie jak najmniejszych rozmiarów cząstek pigmentu, z którego wytwarzamy lakier. Dla przykładu duża część lakierów czarnych dostępnych na rynku posiada cząstki pigmentów wielkości ok 100 nm, czyli mówimy tu o grubości 600 razy mniejszej niż ludzki włos. Im mniejsza wielkość cząstek, tym uzyskujemy większą powierzchnię zdolną absorbować światło widzialne.
Firmie Multichem udało się uzyskać wielkość cząstek czarnego pigmentu prawie 10 krotnie mniejszą od najbardziej popularnych na rynku lakierów w kolorze czarnym. Takiego rodzaju pigmentu użyto do produkcji bazowego lakieru czarnego JetBlack i dzięki temu jego głębia barwy jest niesamowicie intensywna. Kolor powłoki jaki uzyskujemy budzi zachwyt ze strony innych kierowców na drodze, gdyż otrzymany kolor ma tak intensywny odcień, że trudno oderwać od niego oko.
Chcesz nadać swojemu samochodowi nowy blask, ale nie wiesz, od czego zacząć? Najważniejszym krokiem w procesie malowania karoserii jest matowienie lakieru. To właśnie ten etap decyduje o trwałości i estetyce nowej warstwy farby.
Zakup używanego samochodu to decyzja, którą warto poprzedzić dokładną analizą stanu technicznego pojazdu. Jednym z kluczowych elementów tej oceny jest pomiar grubości powłoki lakierniczej, który pozwala zidentyfikować ewentualne naprawy.
Dopasowanie odpowiedniego koloru lakieru samochodowego jest ważne podczas naprawy powłoki lakierniczej. Każdy producent stosuje własne oznaczenia, a numer VIN może pomóc w odnalezieniu fabrycznego koloru pojazdu.