Czy zastanawialiście się kiedyś, jaki jest Wasz kolor marzeń, jeśli chodzi o samochód? A ile może kosztować taki lakier? Pewnie od razu wielu osobom przychodzi do głowy hit ostatnich lat – biały, zwłaszcza ten z efektem perły. Wiemy, że to efekt powłoki z zawartością minerału górskiego o zdolnościach pryzmatycznych bądź związków syntetycznych. Najbardziej efektowy kolor uzyskuje się za pomocą naturalnej skały, która charakteryzuje się doskonałą łupliwością oraz odpornością m.in. na temperaturę oraz czynniki chemiczne. Jest to kolor, który zadziwia w pełnym słońcu dając efekt mikro pryzmatów odbijających promienie. Ten kolor zdecydowanie należy do drogich lakierów, ale oczywiście możemy spotkać znacznie bardziej skomplikowane, a zarazem kosztowniejsze rozwiązania. 


Jednym z ciekawych przykładów jest Bentley Continental GTC wyróżniający się ze wszystkich wychodzących z tej fabryki powłoką posiadającą sproszkowane diamenty, które zostały przykryte aż 32 warstwami lakieru bezbarwnego. Efektem jest niespotykany kolor, który odbija światło na tysiące sposobów. Za taki lakier trzeba zapłacić więcej niż za samochód, którego będzie zdobić tak wymyślna warstwa. 

Alubeam to nie Amelinium 


Ciekawym rozwiązaniem jest lakier dostępny dla posiadaczy Mercedesa SLS AMG, gdzie możemy spotkać oszałamiające wykończenie nadwozia zwane Alubeam. Ta powłoka naśladuje wysoko wypolerowany metal. Oczywiście koszt takiej karoserii jest oszałamiający, gdyż możemy ją uzyskać za ok. 17 tys. USD. Cena spowodowana jest niezwykle czasochłonnym procesem, który obejmuje 7 warstw. Aby cieszyć się taką powłoką należy uzyskać gładką powierzchnię bez żadnych wad, aby światło nie załamywało się na nich. W porównaniu ze zwykła farbą metaliczną pigment użyty do Alubeam charakteryzuje się rombową strukturą i jednolitymi rozmiarami, co daje głęboki połysk takiej powierzchni. Tutaj proces zajmuje kilka dni, a po każdej warstwie jest dokładnie kontrolowany.

Efekt motyla


Ostatnio stało się głośno o kolorze opracowywanym przez 15 lat dla samochodów Lexus. Najnowszy model tego japońskiego producenta otrzymał kolor o nazwie Structural Blue. Proces technologiczny jego powstania wymaga 12 etapów, a inspiracją dla tego koloru były niebieskie skrzydła pewnej odmiany motyli. Sekretem jest zastosowanie 40 warstw lakieru z zawierającego setki miliardów płatków. W ten sposób zostaje odbitych znacznie więcej promieni, dając niepowtarzalny efekt, jakby samochód zmieniał swój odcień.

Czy można taniej?


Proces technologiczny uzyskania takich efektów jest długi i kosztowny, ale mając nawet skromny budżet możemy uzyskać wyjątkowe kolory. Efekty zmienno optyczne oraz efektowe, występują w formulacjach metalicznych, perłowych oraz xyralikach. W przypadku lakierów metalicznych, za efekt odpowiada dodanie odpowiedniej ilości drobinek pyłu aluminiowego. Tutaj efekt możemy zmieniać stosując odpowiednią grubość ziarna w bazie. Natomiast efekt perłowy posiada czterokrotną zdolność odbicia rozczepionego światła. Wspomniane rozczepienie światła powoduje zmianę odcienia koloru przy innym kącie oglądania powierzchni. Xyralic pod mikroskopem wygląda jak diament oraz co za tym idzie posiada większą liczbę kątów odbicia światła niż perła, co wpływa na efekt wizualny tzw iskrzenie.

Jak odtworzyć taki kolor?


Obecnie mamy ogromną liczbę dostępnych na rynku kolorów i cały czas rośnie wraz z prezentacją nowych modeli samochodów. Wszystkie te kolory można odwzorować, dzięki programom recepturowym, gdzie, oprócz koloru podstawowego (tzw. matki), mamy do wyboru również warianty różniące się nieznacznie kolorem czy wielkością ziarna. Większość firm produkujących lakiery samochodowe posiada dokumentacje kolorystyczne, tzw. colorboxy. Na rynku dostępne są dwa rodzaje dokumentacji - posegregowane wg marki samochodu oraz chromatycznie (według koloru). Pierwszy rodzaj wzornika posiada wymalowania oznaczone kodem OEM oraz marką samochodu. W bardzo łatwy sposób możemy więc sprawdzić, czy interesujący nas kolor pasuje do tego na karoserii - problem pojawić się może tylko w przypadku gdy nie znamy numeru OEM. I tutaj korzystamy wówczas z drugiego rodzaju dokumentacji (chromatycznej). 


Firma Multichem - producent lakierów Profix posiada colorbox, który jest wymalowany tymi samymi lakierami, jakie znajdują się na mieszalniku, co pozwala na dobranie właściwego koloru, a dzięki ułożeniu chromatycznym - szybkie odnalezienie potrzebnego koloru, nawet bez znajomości kodu OEM.

Do trzech..


W ostatnim czasie lakiery trójwarstwowe zdobywają rynek szturmem, a kolory są dostępne w systemach doboru kolorów. Efekt soczystej czerwieni Mazdy jest znany wszystkim i  uzyskiwany jest poprzez połączenie kilku warstw bazy. Po nałożeniu według technologii poszczególnych warstw uzyskuje się odpowiedni kolor, który swoją głębie uzyskuje po aplikacji lakieru bezbarwnego. 


Trzeba pamiętać, że co kilka lat pojawiają się nowości pigmentowe, które znacząco zmieniają rynek kolorów efektowych w paletach wielu producentów. Sam pigment, bez odpowiednio dobranych pozostałych substratów, nie stworzy trwałej i dobrze nakładającej się warstwy na powierzchnie karoserii. Można mieszać poszczególne efekty, aby uzyskać jeszcze ciekawsze, żywsze i przestrzenne kolory. Aby wydobyć głębie i zapewnić ochronę koloru trzeba zadbać także o inne czynniki, poprzez wybrany lakier bezbarwny. Ta ostatnia warstwa nie ma tylko funkcji estetycznej, ale także zabezpieczającą malowaną powłokę przed promieniowaniem słonecznym. To dzięki dodatkowi organicznych i nieorganicznych nanoabsorberów UV. Możemy w dużym uproszczeniu powiedzieć, że lakier bezbarwny to rodzaj kremu na opalanie dla naszego samochodu. 


Takie dodatki wydłużają nam żywotność lakieru, zachowując przy tym jego wygląd na wiele lat. Tutaj, aby uzyskać najlepsze efekty polecane są lakiery typu VHS, które mają większą ilość cząstek stałych, a co za tym idzie - powierzchnia jest bardziej lśniąca i nie siada po czasie, w przeciwieństwie do tańszych odmian lakierów typu MS.


Podsumowując, jeszcze kilka lat temu kolor biały kojarzył się wyłącznie z pojazdem firmowym, gdyż auto w tym kolorze łatwo było okleić reklamami. Indywidualny odbiorca nie był zupełnie zainteresowany białym samochodem. Sprzedawcy często nawet obniżali cenę takich aut. Jednak to się zmieniło i kolor biały lub jego odmiana perłowo-biała, jest najbardziej pożądanym i najmodniejszym kolorem w salonach samochodowych. Potwierdzają to dane producentów lakierów samochodowych, m.in. marki Profix.


Jednak ciągle zmieniające się trendy umożliwiają powstawanie coraz bardziej interesujących i skomplikowanych efektów na samochody, które można uzyskać dzięki zastosowaniu odpowiedniemu systemowi lakierniczemu.
 

Aktualności

Przeczytasz w 3 minuty

Poznaj spektrofotometr A6 – nowoczesne urządzenie do precyzyjnego doboru koloru w zaledwie kilka sekund! Dzięki technologii 5-kątowego pomiaru, łączności Wi-Fi i integracji z systemem Profix Cloud praca staje się szybsza, łatwiejsza i niezawodni

Przeczytasz w 5 minut

Niewielkie zarysowania, odpryski czy uszkodzenia lakieru mogą przydarzyć się każdemu właścicielowi samochodu. Chociaż początkowo wydają się jedynie problemem estetycznym, z czasem mogą prowadzić do poważniejszych kłopotów, takich jak korozj

Przeczytasz w 5 minut

Grubość lakieru na samochodzie jest jednym z najważniejszych wskaźników jego stanu technicznego i historii eksploatacyjnej. Właściciele i nabywcy używanych samochodów coraz częściej sprawdzają fabryczną grubość lakieru, aby ocenić, czy poj

Zapisz się do naszego newslettera

Zyskaj przewagę, uzyskując dostęp do unikalnych informacji o naszych najnowszych produktach lakierniczych.

Produkty dodane do porównania: 1 Porównaj Wyczyść