Zastanawiając się nad wyborem wodorozcieńczalnego lakieru bazowego na pierwszy plan wysuwa się temat wydajności i szybkość lakierowania. Czas jaki potrzebujemy na polakierowanie wybranego elementu zależy w dużej mierze od wydajności lakieru. Ilość warstw jakie musimy nałożyć aby uzyskać pełne krycie zależy nie tylko od wybranego koloru, użytej farby, ale czasami – co jest często pomijane – od prawidłowo przygotowanego podłoża. Czyli po prostu od jakości użytego podkładu..
Problem nabiera szczególnego znaczenia w przypadku lakierów wodorozcieńczalnych. Jak wiemy istnieje różnica w sposobie nanoszenia lakierów wodnych (Aqua 2G) i konwencjonalnych. Lakier wodorozcieńczalny potrzebuje więcej czasu na ulotnienie się z nich wody. W trakcie pracy lakiernicy widzą znaczną różnice w sile krycia baz wodnych w zależności od podłoża. Jest to spowodowane strukturą i właściwościami stosowanych produktów.
Równomierne rozłożenie lakieru na malowanym elemencie zależy od zdolności zwilżania pokrywanej powierzchni przez farbę wodorozcieńczalną. W tym momencie pojawiają się słowa klucze – zwilżalność i kąt zwilżenia.
Te dwa parametry wpływają, w przypadku farb, na ocenę stopnia krycia i jakości otrzymanej powłoki. Im większy kąt zwilżenia tym gorsza zwilżalność elementu malowanego czyli gorsze krycie. Z kolei im kąt mniejszy (patrz rys) tym lepsze krycie i lepsza przyczepność do powierzchni.
Docieramy tutaj do setna sprawy – jakości podkładu. Struktura podłoża po nałożeniu farby podkładowej nie jest idealnie gładka a co gorsza może zawierać nieczystości np. w postaci śladowych ilości tłuszczu które utrudniają zwilżanie a co za tym idzie pogarszają siłę krycia lakierów wierzchnich. Dlatego bardzo ważne jest użycie odpowiedniego – sprawdzonego produktu oraz prawidłowego przygotowania powierzani przed lakierowaniem. Najbardziej popularną metodą przygotowania powierzchni jest położenie na szpachlówkę podkładu akrylowego. Taka technologia jest popularna wśród lakierników ze względu na krótki czas aplikacji. Nie należy jednak zapominać tutaj o odpowiednim zabezpieczeniu antykorozyjnym powłoki. Możemy użyć dodatkowej warstwy podkładu epoksydowego – ale wydłuży nam to czas i zwiększy koszt naprawy.
Jeśli zastosujemy odpowiedni podkład akrylowy zawierający składniki antykorozyjne (np. CP 365 Express marki Profix) to nie tylko dbamy o odpowiednie odbudowanie powłoki antykorozyjnej ale znacznie skracamy czas naprawy. W połączeniu z techniką aplikacji „mokro na mokro”, cały proces lakierowania naprawianego elementu redukujemy do minimum.
Odpowiedni podkład ma niebagatelny wpływ na końcowy kolor powłoki. Wybierając dobrej jakości podkład dbamy o wierne odwzorowanie koloru oraz ograniczamy czas naprawy.
Chcesz nadać swojemu samochodowi nowy blask, ale nie wiesz, od czego zacząć? Najważniejszym krokiem w procesie malowania karoserii jest matowienie lakieru. To właśnie ten etap decyduje o trwałości i estetyce nowej warstwy farby.
Zakup używanego samochodu to decyzja, którą warto poprzedzić dokładną analizą stanu technicznego pojazdu. Jednym z kluczowych elementów tej oceny jest pomiar grubości powłoki lakierniczej, który pozwala zidentyfikować ewentualne naprawy.
Dopasowanie odpowiedniego koloru lakieru samochodowego jest ważne podczas naprawy powłoki lakierniczej. Każdy producent stosuje własne oznaczenia, a numer VIN może pomóc w odnalezieniu fabrycznego koloru pojazdu.