Auto detailing stał się już na tyle popularnym określeniem, że doczekał się hasła w Wikipedii, w której widnieje jako: „Zoptymalizowany proces kompleksowego czyszczenia, renowacji i konserwacji pojazdu samochodowego lub jego elementów, zarówno na zewnątrz jak i wewnątrz, w celu podniesienia walorów estetycznych i użytkowych pojazdu, a także przedłużenia jego żywotności”. Nie jest to jednak wyczerpująca definicja, a na pewno nie opisuje usługi wycenianej często na kilka tysięcy złotych. Czym jest więc tak naprawdę auto detailing?

Najtrafniejszym określeniem może być powiedzenie, że jest to usługa dla osób o podwyższonym zmyśle estetyki. Detailing jest bowiem dla osób, które dostrzegają piękno detali i kochają motoryzację. Nie możemy nikogo na siłę przekonywać do auto detailingu, to musi wynikać z naszych wewnętrznych potrzeb dbania o samochód. Warto jednak pamiętać, że detailing to nie tylko „uczta dla oka”, ale także przedłużenie żywotności i pielęgnacja poszczególnych materiałów, które coraz częściej są gorszej jakości.

Filary detailingu


Żeby łatwiej zrozumieć ideę detailingu, można rozdzielić go na cztery filary:

  1.  Czyszczenie/Mycie.
  2.  Polerowanie/Renowacja.
  3.  Zabezpieczenie.
  4.  Pielęgnacja.

Czyszczenie i Mycie


Obie te czynności należą do ciężkiej pracy, szczególnie jeżeli zabieramy się za starsze auto i jego kompleksową odnowę. Są jednak istotną częścią detailingu.


Cały proces zaczynamy od mycia, przy którym jedyną granicą może być czas i budżet klienta. Najpierw zajmujemy się oczyszczeniem lakieru, wszystkich szczelin, powierzchni między znaczkami, a także demontujemy koła, nadkola, domywamy podwozie oraz silnik. Tak samo możemy podejść do wnętrza samochodu. Częstą praktyką jest demontaż foteli, elementów plastikowych, czy wyjęcie podłogi. Oczywiście zakres tych prac zawsze dobieramy do aktualnego stanu poszczególnych elementów pojazdu. 


Co tak naprawdę myjemy? Mycie samochodu bowiem kojarzy się głównie ze spłukaniem piasku i umyciem powierzchni szamponem. Otóż nie jest to do końca tak proste. Na powierzchni lakieru, felg, szyb czy innych zewnętrznych elementów zalega duża ilość smoły, żywicy z drzew, pyłu z klocków hamulcowych oraz innych zanieczyszczeń metalicznych, szczególnie, jeżeli parkujemy w bliskiej odległości linii kolejowej czy fabryk. Na karoserii można znaleźć też kamień po twardej wodzie, który osadza się, jeżeli nie osuszamy lakieru po myciu. Patrząc na wnętrze mamy głównie przypadki zabrudzeń związanych z jedzeniem, napojami, piaskiem wbitym w wykładzinę czy tłuszczem na szybach, a także tworzywach sztucznych. Jeżeli nie usuniemy tych wszystkich zanieczyszczeń, nie mamy po co przechodzić do kolejnego etapu, a już na pewno nie powinniśmy zabezpieczać takich powierzchni.

Polerowanie to nie detailing


Polerowanie czy renowacja budzą najwięcej emocji wśród osób zainteresowanych detailingiem, bowiem  dla większości osób detailing jest tym samym, co polerowanie. Jak widać jest to jednak tylko jeden z filarów, niemniej tak samo ważny, jak każdy inny. 
Dlaczego tak mocno dostrzegamy właśnie polerowanie? Prawdopodobnie dlatego, że już po kilku przejazdach odpowiednio dobraną maszyną, pastą i padem, widzimy spektakularne efekty na elementach lakierowanych. Celowo użyłem słowa elementy, ponieważ polerować możemy nie tylko nadwozie, ale również felgi, szyby, lampy, a także elementy dekoracyjne wewnątrz samochodu pokryte połyskującym lakierem bezbarwnym. Przyglądając się temu procesowi, nie wygląda to na trudne, jednak to tylko pozory.

Zagłębiając się w obrabiane przez nas powierzchnie oraz dostępne na rynku maszyny, pasty, gąbki czy futra możemy zostać przytłoczeni ich ilością i różnorodnością. Kluczem do sukcesu jest dokładne zrozumienie procesu, czyli co tak naprawdę dzieję się podczas polerowania danej powierzchni i w którym momencie dana pasta działa najlepiej. 
Renowacja natomiast to nie tylko polerowanie, to również drobne zaprawki lakiernicze, lakierowanie skór czy naprawa wizualna innych powierzchni. Krótko mówiąc, na tym etapie przemieniamy stare w nowe.

Zabezpieczenie 


Spędziliśmy kilkanaście godzin na czyszczeniu, drugie tyle podczas polerowania. Teraz czas, żeby zabezpieczyć efekty naszej ciężkiej pracy. Nie chcemy przecież po kilku tygodniach ponownie poświęcać na to samo. 
Dostępność produktów zabezpieczających jest bardzo duża. Dzielimy je ze względu na powierzchnię, do jakiej są przeznaczone, efekt, jaki chcemy uzyskać, a także trwałość. Najłatwiej będzie to wyjaśnić na przykładzie powłok do lakieru. Dobierając powłokę do samochodu klienta zawsze przeprowadzamy wywiad. Podstawa to średnie roczne przebiegi, informacja czy auto jest garażowane, czy myjemy je sami, a może na przypadkowych myjniach (co nie jest wskazane) i w końcu, jaki mamy kolor. Dzięki tym informacjom wiemy, na ile trwałą powłokę muszę zastosować i jak często musi ona przechodzić serwis.

Klient nie musi inwestować w drogie i trwałe produkty, jeżeli auto porusza się tylko w okresie letnim i dodatkowo robi bardzo małe przebiegi. Efekt wizualny i działanie samej powłoki mają znaczenie i tutaj często dobieramy ją ze względu na lakier oraz nawyki klienta związane z regularnym myciem samochodu. Są powłoki, które bardzo mocno przyciemniają, inne dają efekt szklistości i uwydatniają ziarno oraz perłę, kolejne mają większą odporność na chemię. Są również powłoki, które mają niewielkie właściwości samoregeneracji. Temat jest bardzo obszerny, dlatego potrzebne jest tutaj odpowiednie doświadczenie, znajomość produktów i przede wszystkim rozmowa z klientem.

I w końcu Pielęgnacja!


Z pewnością zdajemy sobie sprawę, że użytkowanie samochodu wiąże się z regularnymi przeglądami, wymianą oleju, filtrów czy opon. Tak samo jest z detailingiem. Jeżeli chcesz cieszyć się efektem jak najdłużej, musisz o niego zadbać. Warto dodać, że pielęgnacja auta zabezpieczonego jest łatwiejsza. Niestety detailing nie jest aż tak magiczny, że samochód nie będzie się brudzić i rysować, a mycie ograniczymy jedynie do opłukania na myjni bezdotykowej. Z pewnością jednak każdy doceni dłuższy i lepszy efekt „nowego samochodu”.

Czy detailing nie zrujnuje nam kieszeni?


Ile kosztuje usługa auto detailingu i jak długo trwa? Wszystko zależy od zakresu usług oraz stanu poszczególnych powierzchni i oczywiście wielkości pojazdu. Auto nowe, przy którym oczyszczenie jest znikome, a głównie skupiamy się na zabezpieczeniu, wymaga 8-15 godzin pracy. Z drugiej strony rekordowe projekty sięgały nawet 250 roboczo godzin. 


Cena, jaką płacimy za detailing to oczywiście czas, ale również materiały, które nie muszą być zawsze bardzo drogie jednak, jeżeli potrzebujemy naprawdę trwałych zabezpieczeń, ponieważ intensywnie eksploatujemy pojazd, kwota rośnie. Z pewnością znajdziemy usługi, których koszt wyniesie od 1500 zł, te bardziej wymagające i trwałe to koszty rzędu 4-5 tys. zł. Natomiast przy długofalowych, kompleksowych usługach, cena może sięgnąć nawet pięciocyfrowych kwot.

Aktualności

Przeczytasz w 8 minut

Chcesz nadać swojemu samochodowi nowy blask, ale nie wiesz, od czego zacząć? Najważniejszym krokiem w procesie malowania karoserii jest matowienie lakieru. To właśnie ten etap decyduje o trwałości i estetyce nowej warstwy farby.

Przeczytasz w 8 minut

Zakup używanego samochodu to decyzja, którą warto poprzedzić dokładną analizą stanu technicznego pojazdu. Jednym z kluczowych elementów tej oceny jest pomiar grubości powłoki lakierniczej, który pozwala zidentyfikować ewentualne naprawy.

Przeczytasz w 9 minut

Dopasowanie odpowiedniego koloru lakieru samochodowego jest ważne podczas naprawy powłoki lakierniczej. Każdy producent stosuje własne oznaczenia, a numer VIN może pomóc w odnalezieniu fabrycznego koloru pojazdu.

Zapisz się do naszego newslettera

Zyskaj przewagę, uzyskując dostęp do unikalnych informacji o naszych najnowszych produktach lakierniczych.

Produkty dodane do porównania: 1 Porównaj Wyczyść