Powłoki lakiernicze w systemie akrylowym 2K, które możemy spotkać w wielu samochodach, zwłaszcza ciężarowych, są jednowarstwową powierzchnią, na którą składa się lakier akrylowy w połączeniu z utwardzaczem. Po zmieszaniu tych dwóch produktów otrzymujemy mieszaninę natryskową, która jest nakładana na przygotowaną wcześniej powierzchnie. To właśnie właściwości, takie jak elastyczność i twardość, a przede wszystkim szybki czas aplikacji wpływają na jego popularność. Dzięki oszczędności czasu i sporej odporności lakieru na czynniki pogodowe, jak i chemiczne, technologia ta ciągle znajduje zastosowanie w malowaniu dużych powierzchni, gdzie ważny jest czas, a podstawowa paleta nie jest przeszkodą.
Ale czym jest ten akryl? Najprościej określić ten produkt jako lakier, którego spoiwem są żywice poliakrylowe. Ten materiał lakierniczy, jest stosowany w celu otrzymania gładkiej powierzchni zazwyczaj w określonym kolorze i zabezpieczenia jej przed działaniem czynników zewnętrznych. To właśnie akryle były częścią ewolucji systemów lakierniczych.
Czy to już zmierzch?
Wiele osób ogłosiło, że lakier akrylowy już nie jest na czasie, bo wyparły go bazy wodne zarówno w fabrykach, jak i serwisach. Te informacje wprowadzają w błąd, ponieważ, gdy spojrzeć na półki warsztatów lakierniczych, lakiery akrylowe mają tam stałe miejsce od wielu lat i nic nie wskazuje, aby zmieniło się to na przestrzeni kolejnych lat. Potwierdzają to statystyki, które świadczą, że sprzedaż lakierów akrylowych zwiększa się globalnie o 2% rok do roku. Szacuje się, że 25% wykonanych usług lakierniczych, odbywa się w tej technologii. Prawdopodobnie statystyki dla akrylu byłyby lepsze, gdyby nie restrykcyjne prawa dotyczące lotnych związków organicznych (ang. VOC), które w skuteczny sposób zmusiły lakierników do używania lakierów wodorozcieńczalnych, jednocześnie spychając akryl w cień.
Lakier akrylowy wydaje się niedoceniany, gdyż jego uniwersalność oraz ilość elementów, na który może być stosowany przyprawia o zawrót głowy. Przede wszystkim lakiery akrylowe mają zastosowanie w motoryzacji przy malowaniu maszyn przemysłowych, ale mało osób wie, że to za pomocą akrylu malujemy tramwaje czy autobusy na polskich ulicach. Naprawa autobusu jest szybka, a efekt końcowy ciężki do wychwycenia nawet przez wprawne oko, dzięki odpowiednio dopasowanemu systemowi lakierniczemu. Bardzo często dostajemy zapytania od osób wytwarzających meble, które chcą stosować materiały lakiernicze przeznaczone dla motoryzacji, ponieważ charakteryzują się lepszą kolorystką i połyskiem. To właśnie w tej dziedzinie akryl wiedzie prym nie tylko w Polsce, ale i na świecie.
Bardzo bogata gama kolorystyczna systemów akrylowych znajduje zastosowanie dużo szersze, niż lakierowanie samochodów oraz przemysł lekki. Akryl gości w wielu nietypowych miejscach jak manekiny wykorzystywane na wystawach czy w branży funeralnej. Urny i designerskie trumny doczekały się nawet własnych targów. Zainteresowanie najnowszymi trendami estetycznymi i technologicznymi w tej niszowej branży jest ogromne. Na tego typu targach dominuje przepych, bogactwo i ekstrawagancja. Za niektóre trumny trzeba zapłacić nawet sto tysięcy złotych.
Wysoka odporność lakierów akrylowych na działania czynników chemicznych czy mechanicznych docenili już nawet surferzy.
Profix podąża za trendami
Wraz ze zwiększeniem sprzedaży farb akrylowych, marka Profix dostrzegła potrzebę stworzenia nowej linii LV CRYL. Nowy akryl swoją nazwę zawdzięcza obniżonej zawartości lotnych związków organicznych (<420 g/l VOC) i nie jest to czcze pisanie. Najnowsza linia akrylowa LV CRYL, która na tle innych lakierów akrylowych ma większą odporność na działanie środków czyszczących i wpływ czynników pogodowych, charakteryzuje się większą głębią kolorów oraz większym nasyceniem.
Należy tutaj przypomnieć, jak prawidłowo aplikować akryl. Ważne jest, aby stosować lakier i utwardzacz jednej firmy i w ten sposób uniknąć możliwych wad lakierniczych. Często mając do pomalowania duże powierzchnie, jak autobusy należy zastosować odpowiedni rozcieńczalnik przedłużający czas do zużycia mieszanki. Na odpowiednio przygotowaną powierzchnie nakładamy pierwszą warstwę, która nie może być za gruba, następnie stosujemy kolejne w zależności od krycia. Pamiętajmy o odparowaniu między warstwami, dzięki czemu uzyskamy odpowiednią przyczepność naszego akrylu. Zaleca się również użycie dyszy o większej średnicy (1.6–2.0 mm) w przypadku aplikacji gęstych mieszanin akrylowych, niż do zwykłej bazy, ponieważ mieszanka natryskowa jest gęstsza.
Wspomnijmy kilka słów o możliwych wadach, jakie mogą powstać przy aplikacji akrylu. Pierwszym problemem może być zastosowanie rozpuszczalnika niededykowanego do danego lakieru. Przez inny czas odparowania, może też dojść do uszkodzenia powłoki poprzez gazowanie. Pamiętajmy, że nakładanie zbyt gęstej mieszanki bez rozcieńczalnika sprawi nam problemy w czasie natryskiwania i spowoduje powstanie niepożądanej struktury.
Aktualności
Chcesz nadać swojemu samochodowi nowy blask, ale nie wiesz, od czego zacząć? Najważniejszym krokiem w procesie malowania karoserii jest matowienie lakieru. To właśnie ten etap decyduje o trwałości i estetyce nowej warstwy farby.
Zakup używanego samochodu to decyzja, którą warto poprzedzić dokładną analizą stanu technicznego pojazdu. Jednym z kluczowych elementów tej oceny jest pomiar grubości powłoki lakierniczej, który pozwala zidentyfikować ewentualne naprawy.
Dopasowanie odpowiedniego koloru lakieru samochodowego jest ważne podczas naprawy powłoki lakierniczej. Każdy producent stosuje własne oznaczenia, a numer VIN może pomóc w odnalezieniu fabrycznego koloru pojazdu.