Postrzeganie i dobór koloru samochodu to z pozoru kaszka z mleczkiem. Wybieramy odpowiedni kolor samochodu, który mamy pomalować i po krótkim czasie nasze oko cieszy świeży lakier, idealnie pasujący do reszty samochodu.


Tymczasem czasami dzieje się tak, że niektóre samochody zmieniają swoją barwę pod wpływem działania słońca. Przez tego typu zjawiska rozwój nowych lakierów staje się coraz droższy i wymaga coraz więcej czasu. Nie każdy kolor lakieru nadaje się bowiem na pokrycie nim karoserii, gdyż np. odcienie fioletu są szczególnie wrażliwe na działanie promieni UV i szybciej blakną. Dlatego też każdy lakier musi przejść tzw. test Florydzki, gdyż w USA panują ekstremalne warunki pogodowe związane ze słońcem, słonym powietrzem i dużą ilością opadów. Dopiero gdy polakierowany danym lakierem pojazd przejdzie test pomyślnie, czyli przetrwa w tych warunkach dwa lata bez wyblaknięcia, system lakierniczy może być dopuszczony do zastosowań OEM.


Podstawowa trudność polega na tym, iż auta niejednokrotnie są przemalowane i mają kilka różnych odcieni. Odcienie te są umiejętnie zamaskowane przez tzw. „cieniowanie”, więc właściwy dobór koloru do jednej części auta wcale nie gwarantuje dobrego efektu dla części pozostałych. Kolejnym błędem wpływającym na niewłaściwą ocenę koloru jest sprawdzanie odcienia w pomieszczeniach zamkniętych (garaż, warsztat, kabina lakiernicza). Wówczas sztuczne oświetlenie zniekształca postrzeganie koloru.


Kolor musi być oceniany w świetle dziennym, choć zbyt mocne światło słoneczne czasami w tym przeszkadza. Alternatywnym rozwiązaniem jest posiadanie lampy imitującą naturalne oświetlenie. Jeśli stoi obok żona czy dziewczyna, ona również może pomóc. Serio, kobieta pomoże przy samochodzie?


Otóż udowodniono, że kobiety widzą kolory lepiej niż mężczyźni. Fakt ten wynika z położenia genów odpowiedzialnych za widzenie barw. Geny determinujące widzenie czerwieni i zieleni są położone bardzo blisko siebie na chromosomie X. Jak wiadomo u mężczyzn występuje tylko jeden taki chromosom. Każde uszkodzenie genu ujawnia się natychmiast brakiem prawidłowego rozpoznawania barw. Nie ma możliwości skompensowania defektu przez drugi chromosom X, jak w przypadku kobiet. Co więcej, u części kobiet występują mutacje powodujące powstanie czterech zamiast trzech rodzajów światłoczułych białek, co w konsekwencji skutkuje zdolnością do lepszego postrzegania kolorów. Fakt ten nie jest cechą wyłącznie ludzką. Większość małp płci męskiej widzi dwubarwnie – posiada jeden chromosom X z jednym rodzajem opsyny. Samice natomiast, posiadając dwa chromosomy X, mogą w drodze dziedziczenia otrzymać nieco różniące się geny opsyny, a wynikiem tego jest widzenie trichromatyczne.
 

Aktualności

Przeczytasz w 8 minut

Chcesz nadać swojemu samochodowi nowy blask, ale nie wiesz, od czego zacząć? Najważniejszym krokiem w procesie malowania karoserii jest matowienie lakieru. To właśnie ten etap decyduje o trwałości i estetyce nowej warstwy farby.

Przeczytasz w 8 minut

Zakup używanego samochodu to decyzja, którą warto poprzedzić dokładną analizą stanu technicznego pojazdu. Jednym z kluczowych elementów tej oceny jest pomiar grubości powłoki lakierniczej, który pozwala zidentyfikować ewentualne naprawy.

Przeczytasz w 9 minut

Dopasowanie odpowiedniego koloru lakieru samochodowego jest ważne podczas naprawy powłoki lakierniczej. Każdy producent stosuje własne oznaczenia, a numer VIN może pomóc w odnalezieniu fabrycznego koloru pojazdu.

Zapisz się do naszego newslettera

Zyskaj przewagę, uzyskując dostęp do unikalnych informacji o naszych najnowszych produktach lakierniczych.

Produkty dodane do porównania: 1 Porównaj Wyczyść