Ostatnio dodane
Ile schnie lakier samochodowy?
Najczęściej czytane
Dlaczego mamy stosować lakiery wodorozcieńczalne?
Zanieczyszczenia na powierzchniach lakierowanych.
Powłoka antykorozyjna w lakiernictwie renowacyjnym
Powłoka antykorozyjna w lakiernictwie renowacyjnym
Renowacja karoserii samochodowej to złożony, etapowy proces, w którego trakcie są wykorzystywane różnorodne lakiery antykorozyjne oraz powłoki zabezpieczające i utrwalające warstwy. W trakcie całego zabiegu odbywają się działania, w wyniku których lakier antykorozyjny do samochodu spełnia zarówno swoją funkcję estetyczną, jak i ochronną. Warto nadmienić, że warunkiem właściwie wykonanej i zadowalającej wizualnie renowacji jest właśnie zachowanie zgodności z poszczególnymi standardami technologicznymi oraz bazowanie procesu renowacyjnego na produktach doskonałej jakości. Jednak żaden lakier antykorozyjny nie spełniłby swojej funkcji bez udziału odpowiedniej warstwy przygotowawczej, którą mogą być różnorodne powłoki antykorozyjne, o których opowiemy w niniejszym artykule.
Czym jest korozja i dlaczego warto zabezpieczyć się przed jej powstaniem?
Korozja różnych części, w tym karoserii samochodowej, następuje w wyniku degradacji jej struktury w trakcie ekspozycji na różne czynniki zewnętrzne, takie jak wilgoć, skoki temperaturowe oraz uszkodzenia mechaniczne podczas procesu codziennej eksploatacji. Najmniejsze nawet odpryski, drobne uszkodzenia w trudno dostępnych miejscach czy pojawiająca się miejscami rdza są już pierwszymi sygnałami tego, że warto zastanowić się nad przeprowadzeniem konserwacji. Na szczęście istnieje bardzo wiele środków, mających zabezpieczyć powierzchnie samochodu przed zużyciem, między innymi są to różnorodne powłoki oraz lakiery antykorozyjne. Nowoczesne środki zabezpieczające przed korozją tworzą jednorodną powłokę, chroniącą powierzchnię przed mechanicznymi uszkodzeniami podczas jazdy (kamyki, piasek), odpychają wilgoć oraz charakteryzują się wysokim poziomem adhezji.
Jakie miejsce zajmują powłoki antykorozyjne w procesie renowacji karoserii?
Z lakierem naszego samochodu sytuacja jest analogiczna jak w przypadku góry lodowej. Mianowicie widzimy tylko „wierzchołek”, czyli ⅓ całej powłoki lakierniczej. Jakość lakieru bezpośrednio wpływa na jego trwałość oraz odporność wobec różnego rodzaju uszkodzeń. Z drugiej strony ważnym, a może nawet najważniejszym elementem, wpływającym na jakość powłoki lakierniczej jest odpowiednia powłoka antykorozyjna, której rodzaj jest ściśle dostosowywany do konkretnego podłoża. Antykorozja samochodowa zabezpieczająca powierzchnię w postaci warstwy ochronnej i zwiększająca przyczepność lakieru, nie tylko wzmacnia jego warstwę od wewnątrz, lecz także sprawia, że cała powłoka lepiej trzyma się podłoża, na które została nałożona, uwzględniając jego rodzaj.
Powłoki antykorozyjne – dostosowane do warunków naprawy
Powłoka antykorozyjna ukryta jest przed naszym wzrokiem, ale to właśnie ona decyduje o tym, jak długo możemy się cieszyć idealnym wyglądem karoserii samochodowej. Na wstępie należy podkreślić, że lakierowanie fabryczne – w szczególności warstwa antykorozyjna – jest aplikowana w zupełnie inny sposób niż w trakcie naprawy lakierniczej. Powłoki antykorozyjne w fabryce samochodów nakłada się poprzez kąpiele całych karoserii, a następnie ich wygrzewanie w wysokich temperaturach. Takich warunków nie jesteśmy w stanie odtworzyć w warsztacie. Mimo to producenci lakierów renowacyjnych poradzili sobie z tym wyzwaniem i oferują kompletne technologie napraw karoserii, które czasami przewyższają pod względem trwałości oryginalne fabryczne lakiery antykorozyjne.
Antykorozja samochodowa – klucz do sukcesu
Aby dobrać odpowiedni lakier antykorozyjny, kluczowe jest, aby idealnie dopasować typ zabezpieczającej powłoki do rodzaju materiału, z jakiego zbudowany jest pojazd. Dzisiejsze karoserie to swoista kombinacja różnych materiałów od aluminium, stal aż po tworzywa sztuczne. Innym aspektem, wpływającym na wymóg użycia różnego rodzaju powłoki zabezpieczającej podczas naprawy karoserii, jest narażenie poszczególnych jej części na oddziaływanie czynników zewnętrznych w różny sposób. Ten aspekt często predysponuje do zastosowania kilku różnych środków ochronnych w obrębie pojazdu. Dlatego ważnym elementem jest zarówno wykorzystany lakier antykorozyjny do samochodu, jak i odpowiednio zastosowana technologia do naprawy, aby w skuteczny sposób odbudować cechy ochronne karoserii.
Z czego składa się lakier antykorozyjny?
Lakier antykorozyjny składa się z kilku warstw, każdej z nich przypisane jest konkretne zadanie. W zależności od przypisanej roli dzielimy je na:
- warstwę antykorozyjną,
- warstwę podkładu izolacyjnego,
- warstwę nawierzchniową dekoracyjną.
Pierwsza z tych powłok – powłoka antykorozyjna – w naprawach lakierniczych powstaje przy wykorzystaniu dwóch rodzajów produktów: gruntu epoksydowego (np. grunt epoksydowy CP 394 marki Profix) lub gruntu reaktywnego (tzw. Wash Primer, np. CP 590). Pierwszy rodzaj gruntu odznacza się wysokim stopniem odporności wobec obciążeń mechanicznych oraz termicznych, a także doskonałym stopniem przyczepności oraz równomiernym schnięciem. Drugi rodzaj gruntu zabezpiecza powierzchnię przed szkodliwym działaniem wilgoci i różnego rodzaju chemikaliów. Oba produkty aplikuje się, wykorzystując pistolety natryskowe. Szczegółowo o zaletach tych produktów w dalszej części artykułu.
Powłoki antykorozyjne – reaktywne
Antykorozja samochodowa w postaci gruntów reaktywnych nakładana jest w bardzo cienkich warstwach (5-15μm). Aktywatorem do tych produktów jest rozcieńczony kwas fosforowy. W wyniku kontaktu z żelazem otrzymujemy warstewkę fosforanów żelaza, tworzącą skuteczną barierę przed czynnikami korozyjnymi. Ze względu na właściwości powłoka antykorozyjna tego typu zapewnia bardzo wysoki stopień ochrony. Grunt reaktywny ma jednak pewne ograniczenia, o których należy bezwzględnie pamiętać – nie wolno na niego nakładać produktów poliestrowych głównie szpachli, ponieważ następuje niepożądana reakcja chemiczna i w efekcie tego brak przyczepności. Powłoka antykorozyjna Wash Primer nie może być jedynym podkładem nałożonym na powierzchnię naprawianą, bo po pierwsze stworzy zbyt cienką powłokę, a po drugie nie można nakładać na niego lakierów bazowych. Na warstwie bazy mogą powstać przebarwienia lakieru pod wpływem kwasu fosforowego szczególnie mocno widoczne na jasnych kolorach np. srebrnych.
Epoksydowa antykorozja samochodowa
Zaletą podkładów epoksydowych jest doskonała przyczepność do metalu oraz silne usieciowanie, co stanowi doskonałą barierę dla wody, dlatego że epoksydowe powłoki antykorozyjne doskonale przenikają w głąb nawet mikroskopijnych pęknięć oraz idealnie wypełniają wszystkie trudno dostępne miejsca. Wiadomo, że woda to główny czynnik powstawania rdzy. Po wysuszeniu taka powłoka antykorozyjna tworzy mocną warstwę ochronną i może być od razu szpachlowana. Antykorozja samochodowa tego typu ma jedną wadę – długi czas utwardzania. Średni czas schnięcia takiego podkładu to 12 godzin przy zachowaniu stałej temperatury otoczenia 20 stopni Celsjusza. Nie zaleca się przyspieszania schnięcia za pomocą wysokiej temperatury, ponieważ może to doprowadzić do nierównomiernego wysychania powłoki.
Przygotowanie powłoki pod lakier antykorozyjny – warunki pracy
Dla zachowania wysokich standardów usług oraz przeprowadzenia efektywnych prac w zakresie lakiernictwa renowacyjnego należy przestrzegać szeregu obowiązujących zasad.
- Utrzymanie stałej temperatury około 20 stopni Celsjusza w miejscu, gdzie odbywają się prace renowacyjne z wykorzystaniem specjalistycznych materiałów i sprzętu. Lakiery antykorozyjne i inne materiały również powinny mieć taką samą temperaturę.
- Utrzymanie wysokich standardów w zakresie porządku i czystości zarówno miejsca pracy, jak i narzędzi. Warto pamiętać o regularnej wymianie filtrów oczyszczających powietrze, wchodzących do pistoletu natryskowego.
- Podtrzymanie stałego poziomu wilgotności w pomieszczeniu lakierniczym. Zarówno lakier antykorozyjny do samochodu, jak i powłoki antykorozyjne mogą stracić swoją przyczepność przy zbyt wysokiej wilgotności, co może poskutkować pojawieniem się odprysków i bąbli na lakierowanej powierzchni.
Używając podkładu epoksydowego, możemy stosować metodę mokro na mokro, nakładając następne warstwy podkładów wypełniających. Dzięki tej technice aplikacji uzyskujemy lepszą przyczepność między kolejnymi warstwami, ale co ważne w znaczny sposób skracamy również czas naprawy. Dzięki temu lakier antykorozyjny lepiej trzyma się podłoża, co jest niezwykle ważne w przypadku większych napraw, gdzie niezbędne okazuje się również uzupełnienie ubytków i wyszlifowanie powierzchni poddawanej renowacji.