Ostatnio dodane
Ile schnie lakier samochodowy?
Najczęściej czytane
Dlaczego mamy stosować lakiery wodorozcieńczalne?
Zanieczyszczenia na powierzchniach lakierowanych.
Kolor czepia się lakieru cz 2
Kolor czepia się lakieru cz 2
Różnorodność materiałów i tworzyw z jakich produkowane są wszelkiego rodzaju pojazdy, przyprawia o zawrót głowy. Chęć wyróżnienia się z pośród tłumu podobnych samochodów, wymusza na producentach stosowanie na jednym pojeździe kilku rodzajów materiałów. Jednak w końcowym rozrachunku całość musi mieć ten sam kolor – niezależnie od użytych materiałów. Tutaj do akcji wkraczają producenci lakierów – próbując połączyć wodę z ogniem, tzn. zachować wysoką przyczepność lakieru niezależnie od podłoża przy jednoczesnym zachowaniu jednolitego barwy nadwozia.
Powierzchnia malowana naprawdę nie jest gładka, a porównać ją można do terenu pełnego dolin i wzniesień. Według teorii przyczepności mechanicznej, dobrze spełniająca swoją funkcję powłoka lakiernicza powinna wnikać do nierówności na powierzchni powodując wypieranie uwięzionego powietrza w szczelinach. Farba powinna dobrze zwilżać, a co za tym idzie penetrować malowana powierzchnie. Dzięki czemu wzrasta siła adhezji i tym samym powłoka przywiera do elementu lakierowanego. Przyczepność dzieli się na mechaniczną i właściwą. Za adhezje właściwą odpowiedzialne są wiązania wewnątrzcząsteczkowe powstające między składnikami lakieru a podłożem. Natomiast adhezja mechaniczna stanowi główny czynnik przywieralności lakieru (około 75%), a powstaje w wyniku wnikania farby w stanie ciekłym w pory i nierówności materiału malowanego.
Zbyt mała przyczepność może spowodować zmniejszenie rzeczywistej powierzchni styku z podłożem , liczne naprężenia a także powstawanie pęcherzów powietrza. To wystarczające powody przez które efekt końcowy lakierowania może być opłakany. Dlatego powinno poprzedzić wystawienie do sprzedaży produktu szereg badań. Jednym z takich badań jest pomiar przyczepności do podłoża metodą siatki nacięć zgodnie z normami ISO 2409, ASTM D3359. Test ten określa odporność powłoki lub farby na oddzielenie od podłoża w przypadku zastosowania prostokątnych nacięć powłoki, aż do podłoża. Kolejnym problemem oprócz braku przyczepności jest uzyskanie innego koloru na lakierowanym elemencie niż oczekiwany. Jeśli pominąć błędy wynikające z luk w programach recepturowych, przyczyna takiego zjawiska jest złe ułożenie pigmentu w czasie wysychania elementu. Szczególnie widać to zjawisko w kolorach samochodów zawierające pigmenty metaliczne. Wpływa na to wiele czynników. Pierwszym z nich jest zastosowanie w procesie produkcji źle dobranych surowców które mają za zadanie równomiernie rozprowadzić pigment po nałożeniu koloru na element. Dzięki zastosowaniu odpowiednich dodatków w czasie schnięcia pigment osadza się równomiernie na powierzchni.
Pigmenty metaliczne mają inną strukturę od solidowych ponieważ przypominają w znacznym powiększeniu strukturę płatków i są znacznie cięższe. Dlatego ważne jest dokładne wymieszanie bazy przed użyciem. Dla przykładu - koloranty lakierów Kar-Bon marki Profix powinno mieszać raz dziennie przez ok 15 min.
Źle rozprowadzony pigment powoduje nienaturalną orientację pigmentu co za tym idzie kolor widziany znacznie odbiega od oczekiwanego. Najlepsze ułożenie pigmentu płatkowego jest równomierne wtedy otrzymujemy najbardziej satysfakcjonujący rezultat. Znacznie gorsze efekty uzyskujemy kiedy pigment jest zgrupowany lub ułożony nierówno (patrz rys).
Kolejnym czynnikiem mogącym powodować uzyskanie nieoczekiwanego koloru jest zastosowanie złego rozcieńczalnika. Często w celu pozornych oszczędności stosuje się tańsze zamienniki narażając się tym samym zmiany w odcieniu malowanej powłoki.
Firmy produkujące lakiery wytwarzają odpowiednie do nich rozcieńczalniki które to są dobrane na podstawie różnego rodzaju testów. Wybranie tańszego rozcieńczalnika często wiąże się z szybszym jego parowaniem. Nie jesteśmy tego w stanie dostrzec w pierwszym etapie lakierowania, problem ujawnia się jednak po wyschnięciu. Możemy zauważyć wtedy tzw. „stroszenie” – gdzie struktura malowanej powierzchni nie jest gładka a chropowata. Jest to spowodowane szybszym parowaniem źle dobranego rozcieńczalnika.
Starajmy się stosować produkty i technologię od jednego producent wtedy mamy pewność, że postępując zgodnie z wytycznymi mamy gwarancję producenta na uzyskaną powlokę. Firma Multichem będąc pewna jakości swych produktów udziela wszystkim klientom 10-letniej gwarancji na powłokę. Wystarczy tylko używać produktów i technologii marki PROFIX. Gwarancja obejmuje również nowy system doboru koloru Kar-Bon.