Kolor czepia się lakieru

Kolor czepia się lakieru

Różnorodność materiałów i tworzyw z jakich produkowane są wszelkiego rodzaju pojazdy, przyprawia o zawrót głowy. Chęć wyróżnienia się z pośród tłumu podobnych samochodów, wymusza na producentach stosowanie na jednym pojeździe kilku rodzajów materiałów. Jednak w końcowym rozrachunku całość musi mieć ten sam kolor – niezależnie od użytych materiałów. Tutaj do akcji wkraczają producenci lakierów – próbując połączyć wodę z ogniem, tzn. zachować wysoką przyczepność lakieru niezależnie od podłoża przy jednoczesnym zachowaniu jednolitego barwy nadwozia.

Każdy profesjonalista dostrzega pojawianie się nowych produktów na rynku lakierów renowacyjnych, które kuszą przede wszystkim niską ceną. Problemy pojawiają się po nałożeniu lakieru, kiedy świeżo położona powłoka odpada od lakierowanego elementu lub uzyskany kolor pozostawia wiele do życzenia. Oczywiście lakierowanie to złożony proces i efekt końcowy to wynik wielu składowych. Niestety nawet najlepiej przygotowane podłoże i wysokiej klasy sprzęt lakierniczy nigdy nie zastąpią dobrej jakości lakieru a wręcz przeciwnie czasami dobry lakier zniweluje braki w pozostałych elementach. Pamiętajmy, że końcowy rezultat pracy lakiernika to nie tylko perfekcyjne wyglądająca powłoka ale również ochrona antykorozyjna naszego samochodu na wiele lat.

Interesuje Cię jak wygląda samochód w wybranym kolorze - Zobacz całą paletę kolorów RAL

Przyczyną olbrzymich szkód finansowych wśród fachowców przekonanych o słusznym zakupie lakieru jest nie tyko złe przygotowanie powierzchni ale również w ogromnym stopniu zastosowanie nieodpowiednio przygotowanych farb przez firmy które nie poświęcają odpowiedniej ilości czasu na dokładne przebadanie swoich produktu przed wypuszczeniem na rynek.

Wracają do trwałości lakieru należy opisać jeden z najważniejszych parametrów za to odpowiedzialnych a mianowicie przyczepność. Dobra przyczepność do podłoża powodowana jest przez występowanie Adhezji (łac. adhaesio – przyleganie). Jest to stan w którym dwie powierzchnie łączą się razem. Farba będąca wykorzystywana do ochronnego lub dekoracyjnego malowania elementów samochodu może leżeć na ich powierzchni lub minimalnie wnikać w głąb. Jak by spojrzeć pod mikroskopem przy dużym powiększeniu dostrzeżemy, że lakier składa się z cząstek najczęściej w postaci pigmentów oraz substancji dodatkowych.

Powłoki lakiernicze aby były skuteczne powinny wykazywać dobrą przyczepność do wielu rodzajów podłoża. W elementach malowanych wymagana jest zarówno przyczepność jak i spójność na długotrwałych powłokach. Mechanizm przylegania można przedstawić w skrócony sposób: cząstki lakieru swobodnie po nałożeniu na powierzchnie tworzą wiązania łączące z podkładem. Następnie tworzone są wiązania chemiczne na łączonych powierzchniach. W końcowym etapie lakier penetruje nierówności na podłożu, a następnie jest mechanicznie blokowany po wyschnięciu. Dlatego ważne jest zastosowanie farby podkładowej która zapewnia przyczepność dla farby powierzchniowej (patrz rys)

Przyleganie farby do podłoża Powierzchnia malowana naprawdę nie jest gładka, a porównać ją można do terenu pełnego dolin i wzniesień. Według teorii przyczepności mechanicznej, dobrze spełniająca swoją funkcję powłoka lakiernicza powinna wnikać do nierówności na powierzchni powodując wypieranie uwięzionego powietrza w szczelinach. Farba powinna dobrze zwilżać, a co za tym idzie penetrować malowana powierzchnie. Dzięki czemu wzrasta siła adhezji i tym samym powłoka przywiera do elementu lakierowanego. Przyczepność dzieli się na mechaniczną i właściwą. Za adhezje właściwą odpowiedzialne są wiązania wewnątrzcząsteczkowe powstające między składnikami lakieru a podłożem. Natomiast adhezja mechaniczna stanowi główny czynnik przywieralności lakieru (około 75%), a powstaje w wyniku wnikania farby w stanie ciekłym w pory i nierówności materiału malowanego.