Już na samą myśl niektórym mrozi krew w żyłach, ale zupełnie niepotrzebnie. Lakiery wodorozcieńczalne wymagają szczególnej uwagi w okresie zimowym jeśli chodzi o ich przechowywanie i transport, sposób aplikacji jest jednak taki sam jak w sezonie letnim..
Zacznijmy jednak od warunków magazynowania i przewożenia, bo te są ważne jeszcze przed samym lakierowaniem. Transport i przechowywanie lakierów powinno odbywać się w temperaturach powyżej 5 st. C. Farby przechowywane w niższej temperaturze tracą swoje parametry i nie nadają się do użycia. O ile w magazynie kontrola temperatury jest łatwa to jaka pewność, że lakier który zamówiliśmy w trakcie transportu nie utarci swych właściwości? Każdy producent rozwiązuje to we własnym zakresie. Lakiery Aqua2G marki Profix, dla przykładu wyposażone są na czas transportu w specjalne znaczniki. Pokazują one czy w trakcie transportu ich temperatura nie spadła poniżej 5 st. C. Jeśli tak się stanie znacznik na stałe zmienia barwę. To informacja dla odbiorcy czy przewoźnik dotrzymał warunków w trakcie przewozu. Sam znacznik to jedna sprawa druga to sposób zabezpieczenia ładunku, który w wielu przypadkach może ustrzec lakier przed zimnem.
Cały proces przygotowawczy elementów samochodu do lakierowania w warunkach letnich, jesiennych czy zimowych odbywa się na takich samych zasadach. W większości stosujemy materiały tradycyjne takie jak: szpachle poliestrowe, grunty reaktywne i epoksydowe czy podkłady akrylowe, spełniające wymagania norm niskiej emisji VOC.
W warunkach zimowych elementy naprawiane powinny być najpierw ogrzane do temperatury panującej w warsztacie. Możemy również częściej wykorzystywać promienniki IR w celu przyspieszenia pracy i wyeliminowania wpływu wyższej wilgotności powietrza na przygotowywane podłoże.
W trakcie samego procesu lakierowania w warunkach zimowych podstawowe parametry o prawidłowość których powinniśmy zadbać to temperatura, wilgotność i odpowiednia wentylacja.
Temperatura w pomieszczeniu powinna być utrzymana w zakresie 20 do 25 st. C. Mowa tutaj o wartości rzeczywistej, a nie ustawieniach na panelu sterowania. Wilgotność powietrza nie powinna przekraczać 70%. Pomieszczenie w którym odbywa się lakierowanie musi posiadać czynną wentylację.
Do suszenia warstw lakierów wodnych korzystamy z różnych sposobów. Może to być dysza powietrzna (np. Venturi) pojedyncza lub zestawie kilku - kilkunastu dysz do suszenia, nawet całego pojazdu. Przy lakierowaniu miejscowym najprostsze rozwiązanie to skorzystanie z suszarki do włosów, oczywiście tylko w momencie gdy nie dysponujemy odpowiednim sprzętem. Spotykamy też systemy podgrzewające powietrze doprowadzane do pistoletu lakierniczego.
Aplikacja lakieru bezbarwnego przebiega w identyczny sposób niezależnie od rodzaju użytego lakieru bazowego.
Podsumowując, lakierowanie w zimie wymaga takich samych środków ostrożności niezależnie od tego czy korzystamy z lakierów wodorozcieńczalnych czy konwencjonalnych.
Jak długo schnie lakier samochodowy? To pytanie zadaje sobie wielu kierowców, szczególnie tych, którzy samodzielnie podejmują się lakierowania lub kontrolują pracę warsztatu. Proces ten obejmuje kilka etapów – od nałożenia podkładu, przez lakier bazowy, a
Oferta marki Profix wzbogaciła się o nowy produkt – Utwardzacz CP 3016S, dedykowany do pracy z lakierem CP 2016. To innowacyjne rozwiązanie powstało z myślą o lakiernikach, którzy na co dzień mierzą się z wyzwaniami związanymi z wysoką temperaturą otoczen
Dla wielu kierowców samochód to coś więcej niż środek transportu – to pasja, hobby, a często także duma i osobista wizytówka. Nic więc dziwnego, że każda rysa, zadrapanie czy wgniecenie potrafi wywołać irytację.
