Najpopularniejszymi kolorami samochodów są biały, czarny, szary i srebrny. Łatwo to można zweryfikować i potwierdzić przechadzając się choćby po parkingu centrum handlowego czy marketu. Kolory te stanowią ponad 70% całkowitej światowej produkcji samochodów. Na kolejnych miejscach są auta w kolorach czerwony, niebieski i brązowo-beżowy, gdzie udział procentowy wynosi od 6% do 9%. Na popularność koloru wpływa moda - śledząc trendy na przestrzeni lat dostrzegamy zmiany preferencji od kolorów ciemnych, neutralnych na samym początku motoryzacji, poprzez bardziej żywe z lat 50. i 60., kończąc na dzisiejszych znów bardziej neutralnych.
Lubimy kolory które nas nie wyróżniają
U podstaw popularności kolorów neutralnych jest ich prostota, ale i doświadczenie. Zdecydowana większość kierowców spodziewa się, że będzie użytkować jeden samochód przez kilka lat, dlatego należy zachować ostrożność przy wybieraniu koloru, ponieważ z czasem zmieniają się preferencje ludzi. Bezpiecznym wyborem koloru dla kupujących jest najczęściej ten, którego użył producent na przednią okładkę broszury - wybrany przez sztab osób, aby pokazać samochód w najbardziej interesujący sposób. Popularne kolory samochodów pozostają dominujące, ponieważ większość nowych samochodów kupowanych jest bezpośrednio z placu u dealera, który wie dobrze, które kolory zejdą na pniu.
Duża ilość samochodów sprzedawana jest do flot firmowych, jak i wynajmujących samochody. Ci klienci również preferują samochody o neutralnych kolorach i odpowiednio zaopatrują swoje floty, prawdopodobnie dlatego, że są łatwiejsze do oklejenia w barwach floty czy są do akceptacji przez osobę wynajmującą. Co więcej, w odróżnieniu od kolorów sezonowych (jak kolor zielony w 1996), neutralne kolory nie są narażone na ryzyko wypadnięcia z mody.
Trzeba pamiętać, że taki tok myślenia jest dość bezpieczny, ale też i logiczny – zmiana koloru samochodu jest zdecydowanie trudniejsza i kosztowniejsza niż na przykład zmiana koloru marynarki, dlatego lepiej „grać bezpiecznie”. Należy jednak wspomnieć, że podkład typu SEALER (np. CP 363 marki Profix) pozwala zmienić barwę całej floty w krótkim czasie.
Srebrny ciągle na topie
Chris Webb, zewnętrzny projektant kolorów i trendów dla GM North America, sugeruje, że srebro jest najpopularniejszym kolorem z powodu intensywnego odbijania promieni słonecznych światła, co podkreśla kształty, ale co najważniejsze, nie jest na nim widoczny brud, jak choćby na kolorze białym czy czarnym. Samochody srebrne zachowują swoją wartość w odsprzedaży lepiej niż jakikolwiek inny kolor, sprzedając się o około 10% lepiej niż białe, co spowodowało, że wiele brytyjskich agencji ochrony zastąpiło standardowe białe samochody patrolowe modelami srebrnymi. Można jednak dostrzec malejący trend popularność tego koloru.
Jednakże istnieją kolory specyficzne dla danej marki, na przykład czerwony Ferrari. Tutaj specyficzny kolor przekłada się na sprzedaż tego samochodu, a co za tym idzie omijają markę aktualne trendy rynkowe.
Preferencje płci
W sondażu przeprowadzonym przez Forbes odkryto różnice płci w preferowanych kolorach samochodów. Nieco więcej mężczyzn niż kobiet preferowało czerwień, podczas gdy nieco więcej kobiet niż mężczyzn preferowało srebro. Każda kategoria pojazdów, od samochodów elektrycznych, po gigantyczne SUV-y, wykazuje ogólną "osobowość", która ma tendencję do różnego zainteresowania mężczyzn i kobiet. Prawdopodobnie nie jest przypadkiem, że trzy najlepsze preferowane przez mężczyzn kolory (czerwony, pomarańczowy i czarny, każdy o podobnych wartościach procentowych) są bardzo pożądanymi kolorami dla samochodów sportowych. Samochody sportowe silnie kojarzą się z olbrzymią mocą silników i pięknymi kobietami. Mężczyźni mają silniejszą preferencję dla pickupów o solidne 200%, kabrioletów o 33,5% czy coupe o 31,6%, Kolor żółty jest uderzającym przykładem połączenia męskich preferencji dotyczących typów i kolorów samochodów. Podczas gdy około 13,9% wszystkich żółtych samochodów w 2016 r. to kabriolety. To pokazuje męskie zainteresowanie sportowymi i krzykliwymi samochodami.
Trzy najlepsze kolory preferowane przez kobiety to srebro, brąz i złoto, a także ostatnio turkus. Te kolory są bardzo rozpowszechnione wśród samochodów typu minivan czy SUV, które w Stanach Zjednoczonych są powszechnie kojarzone z rodzicielstwem, dlatego dominującymi kolorami w tym segmencie są te, które podobają się płci pięknej. Kobiety mają silniejszą preferencję dla samochodów typu SUV o 23,1% i minivanów o 21,5%, Ponieważ obciążenia związane z opieką nad dziećmi spadają w większym stopniu na matki niż na ojców, to kobiety decydują o zakupie odpowiedniego pojazdu do przewozu dzieci. Popularność koloru morskiego odzwierciedla zainteresowanie bardziej praktycznymi, codziennymi samochodami, takimi jak minivany.
Facet płaci więcej za kolor
Średnia cena samochodu używanego w USA dla kolorów preferowanych przez mężczyzn to 18 196 $ w porównaniu do 14 938 $ w przypadku kolorów preferowanych przez kobiety. Patrząc na najdroższe preferencje dotyczące koloru każdej płci, średnia cena używanych samochodów w kolorze żółtym wynosi 20 601 USD, a średnia dla samochodów z turkusami to tylko 11 053 USD. Z tego wynika, że średnia cena dla ulubionych kolorów wybieranych przez mężczyzn jest o 22% wyższa od ulubionych kolorów kobiet. Producenci samochodów zauważyli korelacje między preferencjami konsumentów dotyczących kolorów samochodów i już można spotkać dedykowane kolory dla kobiet, co przekłada się na wyniki finansowe.
Jaki kolor w przyszłości?
Jedno jest pewne neutralne kolory, które obecnie dominują będą nadal dominować na rynku motoryzacyjnym, jednak przewiduje się, że może pojawić się tendencja do bardziej radykalnych projektów, takich jak zieleń, róż i wykończenie zmieniające barwę (np. StarDust marki Profix). Ważny będzie również wybór związany z bezpieczeństwem na drodze, ponieważ zarówno kierowcy, jak i firmy ubezpieczeniowe preferują barwy, które są łatwe do zauważenia, aby uniknąć kolizji. Tutaj należy wspomnieć o pojazdach autonomicznych których barwa jest jasna ze względu na działanie wszystkich czujników.
Aktualności
Chcesz nadać swojemu samochodowi nowy blask, ale nie wiesz, od czego zacząć? Najważniejszym krokiem w procesie malowania karoserii jest matowienie lakieru. To właśnie ten etap decyduje o trwałości i estetyce nowej warstwy farby.
Zakup używanego samochodu to decyzja, którą warto poprzedzić dokładną analizą stanu technicznego pojazdu. Jednym z kluczowych elementów tej oceny jest pomiar grubości powłoki lakierniczej, który pozwala zidentyfikować ewentualne naprawy.
Dopasowanie odpowiedniego koloru lakieru samochodowego jest ważne podczas naprawy powłoki lakierniczej. Każdy producent stosuje własne oznaczenia, a numer VIN może pomóc w odnalezieniu fabrycznego koloru pojazdu.