Kupując auto bardzo często sięgamy do rynku wtórnego, jednak decydując się na taką inwestycję trzeba liczyć się z zagrożeniami. Sprzedawcy zawsze starają się przedstawić oferowane auto w jak najlepszym świetle, nierzadko zatajając defekty mechaniczne lub nie wspominają o tym, że samochód uczestniczył w wypadku i miał naprawę blacharską. Nieuczciwi sprzedawcy potrafią również zlecić wykonanie naprawy blacharskiej/lakierniczej tak, aby na pierwszy rzut oka auto wyglądało na zadbane. Niestety, naprawa wykonana wbrew technologii producenta może spowodować poważny problem po kilku miesiącach - na karoserii pojawia się korozja lub brak przyczepności poszczególnych warstw. Wówczas nie pozostanie nam nic innego, jak tylko odstawienie auta do lakiernika.
Na szczęście na rynku dostępne są rozmaite mierniki grubości powłoki lakierniczej, które umożliwiają dokładne sprawdzenie grubości karoserii. W takie urządzenie powinien być wyposażony każdy, kto postanowił nabyć używane, jak i nowe auto. Miernik lakieru samochodowego pozwala na wykonanie pomiaru grubości warstwy lakierniczej na powierzchni metalowego elementu. Warto zaznaczyć, że na prawidłowo wykonaną warstwę lakierniczą składa się warstwa antykorozyjna, jak podkłady i warstwa barwna czyli baza i lakier bezbarwny. Tylko profesjonalna naprawa lakiernicza po wypadku lub drobnej stłuczce spowoduje odtworzenie warstwy fabrycznej.
Jak używać miernika?
Miernik grubości powłoki lakierniczej nie jest skomplikowanym w użytkowaniu urządzeniem. Składają się na niego sondy pomiarowe, a także ekran LCD, na którym wyświetla się wynik. Profesjonalny miernik grubości lakieru daje możliwość zapisywania szeregu pomiarów.
Pomiaru dokonuje się przykładając czujnik do lakieru i przytrzymując kilka sekund (w zależności od modelu). Urządzenie wykonane jest z tworzywa sztucznego i nie powoduje uszkodzeń. Należy jednak zachować ostrożność, szczególnie w przypadku tańszych urządzeń. Następnie miernik mierzy i wyświetla grubość warstwy niemetalicznej. W przypadku aut nowych oraz nie uczestniczących w wypadku grubość powłoki lakierniczej na całej powierzchni karoserii powinna być praktycznie równa. W samochodach, które dopiero co wyjechały z salonu, czujnik grubości lakieru wyświetlać powinien wynik pomiaru oscylujący w granicach od 80 do 180 mikrometrów. Natomiast maksymalne odchylenie nie może przekraczać 40%.
W przypadku aut naprawianych grubość warstwy lakierniczej mieści się zazwyczaj w przedziale od 300 do 400 mikrometrów. Jeśli wynik znacząco przekracza wartość 400 mikrometrów, oznacza to, że na karoserię nałożona została szpachla.
Pamiętajmy, aby używać miernika lakieru samochodowego na samochód umyty, bez śladu wilgoci na powierzchni. Wówczas ryzyko błędnego pomiaru jest zniwelowane praktycznie do zera.
Jaki miernik wybrać?
Wiele osób, które decydują się na zakup używanego auta zastanawia się w pierwszej kolejności, jakiego miernika lakieru użyć. Na rynku dostępnych jest bardzo dużo, różnorodnych urządzeń, w których możemy wybierać w zależności od indywidualnych preferencji oraz potrzeb. Niedrogie urządzenia można kupić już za kilkadziesiąt złotych. Test mierników lakieru pokazuje, że sprawdzają się one do doraźnego użytkowania. Specjaliści tacy jak rzeczoznawcy, właściciele komisów czy mechanicy sięgają jednak już zazwyczaj po droższy, bardziej profesjonalny miernik grubości lakieru.
Mierniki różnią się od siebie przede wszystkim zakresem dokonywania pomiaru. Mogą mierzyć, np. do 900 lub 2000 mikrometrów. Ponadto najtańsze modele mają możliwość dokonywania pomiaru wyłącznie na karoseriach stalowych. Z kolei tymi z górnej półki można zmierzyć grubość warstwy lakierniczej znajdującej się również na elemencie aluminiowym. W sklepie znajdziemy też czujnik grubości powłoki lakierniczej z sondą wbudowaną lub sondą umieszczoną na przewodzie. Druga opcja pozwala dokonywać pomiaru w trudniej dostępnych miejscach, a także umożliwia uzyskanie precyzyjniejszego wyniku, nawet w przypadku auta, które jest brudne. Pomiaru dokonuje się jednak oburącz – w jednej ręce trzyma się przewód, a w drugiej miernik. Urządzenia różnią się też wielkością ekranów LCD. Niektóre urządzenia wyposażone są ponadto w latarkę, czy podświetlenie ekranu. Wybierając czujnik należy również zwrócić uwagę na pojemność oraz wytrzymałość baterii. Ponadto profesjonalny miernik grubości lakieru jest odporny na niekorzystne warunki pogodowe i pozwala na wykonanie pomiaru podczas mrozu. Mierniki wyróżniają się również sposobem wyświetlania wyników - precyzyjne urządzenia pokazują wartości co 1 mikrometr, a mniej dokładne co 10 mikrometrów.
Zastanawiając się zatem, jaki miernik lakieru kupić, należy przede wszystkim zwrócić uwagę na to, jak często będziemy z niego korzystać oraz jak dokładnych pomiarów oczekujemy.
Aktualności
Poznaj spektrofotometr A6 – nowoczesne urządzenie do precyzyjnego doboru koloru w zaledwie kilka sekund! Dzięki technologii 5-kątowego pomiaru, łączności Wi-Fi i integracji z systemem Profix Cloud praca staje się szybsza, łatwiejsza i niezawodni
Niewielkie zarysowania, odpryski czy uszkodzenia lakieru mogą przydarzyć się każdemu właścicielowi samochodu. Chociaż początkowo wydają się jedynie problemem estetycznym, z czasem mogą prowadzić do poważniejszych kłopotów, takich jak korozj
Grubość lakieru na samochodzie jest jednym z najważniejszych wskaźników jego stanu technicznego i historii eksploatacyjnej. Właściciele i nabywcy używanych samochodów coraz częściej sprawdzają fabryczną grubość lakieru, aby ocenić, czy poj