Na początek warto przypomnieć, że najbardziej narażoną częścią samochodu w okresie zimowym jest jego lakier. Nabiera to szczególnego znaczenie a w przypadku gdy samochód parkujemy na zewnątrz, podlega on wtedy ekstremalnym wahaniom temperatury (czasami od dodatnich w dzień do ujemnych w nocy) i powinien być odpowiednio chroniony. Choć temat ochrony lakieru powraca zawsze w okresie pojawienia się pierwszego śniegu i mrozu to o zabezpieczeniu powłoki samochodu powinniśmy pomyśleć jeszcze przed wymianą opon na zimowe..

Na początek warto przypomnieć, że lakier samochodu to złożony z wielu warstw system ochrony karoserii. Każdy z elementów ma ściśle określoną rolę a całość współzależy od siebie. Warto o tym wspomnieć bo pozwala to lepiej zrozumieć poszczególne kroki jakie powinniśmy wykonać aby zabezpieczyć nasz samochód przed zimą. Warstwa szczególnie narażona na czynniki atmosferyczne to lakier wierzchni najczęściej lakier bezbarwny lub czasami lakier akrylowy dwukomponentowy. Ta ostatnia, warstwa lakieru powinna być szczególnie sprawdzona i zabezpieczona.

Co szkodzi najbardziej lakierowi samochodowemu?.

Chociaż sól drogowa znacznie poprawia bezpieczeństwo jazdy na zaśnieżonych i oblodzonych drogach, to jest to jeden z głównych czynników, które mogą przyspieszyć pojawienie się rdzy na samochodzie. Lakiery bezbarwne są w dużej mierze odporne na działanie soli to jednak w przypadku pojawienia się małej ryski lub mikro pęknięcia powoduje to, że sól może przedostać się do spodnich warstw lakiery i tam może narobić wiele szkód. O zadrapanie na lakierze nie trudno, uderzenie małych kamyków, zbyt ciasne parkingi – to głowni winowajcy, mechanicznego uszkodzenia lakieru. Dlatego jeszcze przed wyborem sposobu zabezpieczenia powłoki dokonajmy dokładnego przeglądu karoserii. Zwróćmy uwagę na główne obszary, gdzie mogą pojawić się uszkodzenia czyli maska, błotniki, lusterka, i zderzaki.

W przypadku gdy zauważymy uszkodzenia na lakierze może pojawić się konieczność napraw lakierniczych – z założenia takie małe ubytki nadają się do szybkich napraw (tzw. Smart Repair, tu dowiesz się więcej). Można zaopatrzyć się w oferowane na rynku zestawy do samodzielnych napraw – ale gdy nie mamy doświadczenia warto uda się do profesjonalnego warsztatu bo czasami niewielki wydatek u specjalisty może nas ustrzec przed dużo większymi kosztami w przyszłości.

Częste mycie.

Regularne mycie karoserii samochodu to nie tylko dbanie o jego wygląd ale również skuteczne zabezpieczenie powłoki na zimę. Kiedy przerwa między bardzo niskimi temperaturami jest krótka, należy używać myjki wysokociśnieniowej aby spłukać cały żwir, zwłaszcza z nadkoli i podwozia. Wysokie ciśnienie natrysku rozluźnia brud i usuwa sól drogową co skutecznie zmniejsza ryzyko trwałego uszkodzenia lakieru w trudno dostępnych miejscach. Mycie samochodu jest dużo ważniejsze w zimie niż innych porach roku. Piasek, żwir, błoto, śnieg zmieszany z solą drogową sprawią że szybko pojawia się rdza na naszym samochodzie. Korozja zachodzi szybciej, gdy temperatura wzrośnie powyżej zera w dzień, a następnie spada poniżej zera. Zwłaszcza w miesiącach zimowych, należy wypłukać podwozie w ciężko dostępnych miejscach, które są podatne na rdzę, takie jak zderzaki i wewnątrz nadkolami.

Nakładamy wosk.

W zimie nosimy rękawice, aby chronić dłonie od zimna. Twój samochód może posiadać również warstwę ochroną. Taką ochronę zapewnia wosk. Warstwa wosku na lakierze samochodu tworzy warstwę ochronną, zapewniając przy tym tak ceniony przez użytkowników połysk i blask. Nie ma wątpliwości, że woskowanie samochodu to ciężka praca. Wosk samochodowy zachowuje dobry stan farby poprzez spowolnienie utleniania i tworząc barierę przeciw ptasim odchodom i innym zanieczyszczeniom. Najprościej zaopatrzyć się w wosk w sprayu który wygodnie się nakłada i szybko wyciera. Można to zrobić w jedno popołudnie. Osobiście zalecam jednak stosować również mleczko polerskie (np. WAX więcej o produkcie znajdziesz tutaj), które dobrze zabezpieczy lakier ale również zapewni niesamowitą głębię lakieru. Co ważne WAX możemy używać przez cały rok, więc nic nam się nie zmarnuje.

Bo myć to trzeba umieć.

 

Oczyszczając samochód ze śniegu, używaj miękkiej szczotki lub pianki. Unikaj korzystania z twardych plastikowych skrobaczek które można użyć na przedniej szybie, ponieważ mogą one zarysować powierzchnię lakieru. Kiedy wreszcie nadejdzie wiosna, umyj każdy detal samochodu dokładnie, czyszczenie ciepłą wodą z płynem oraz woskowanie spowoduje usunięcie wszystkich śladów srogiej zimy i spowoduje że powłoka wygląda jak nowa.

Na koniec kilka moich spostrzeżeń. Idealnie jest gdy samochód jest myty raz w tygodniu- szczególnie w okresie zimowym. Utrzymanie samochodu w czystości jest najlepszą ochroną, ale wszyscy wiemy, mycie samochodu w zimie jest czasami niemożliwe. Można temu zaradzić trzymając samochód w ciągu długich mroźnych dni w garażu lub gdy go nie mamy to zadbać o jego przykrycie płachtą ochronną. Jeśli to możliwe nie stosuj dotykowych myjni gdy na samochodzie zalega gruba warstwa brudu ponieważ może spowodować to pojawienie się mikro zarysowań lakieru.

Przeczytasz w 8 minut

Chcesz nadać swojemu samochodowi nowy blask, ale nie wiesz, od czego zacząć? Najważniejszym krokiem w procesie malowania karoserii jest matowienie lakieru. To właśnie ten etap decyduje o trwałości i estetyce nowej warstwy farby.

Przeczytasz w 8 minut

Zakup używanego samochodu to decyzja, którą warto poprzedzić dokładną analizą stanu technicznego pojazdu. Jednym z kluczowych elementów tej oceny jest pomiar grubości powłoki lakierniczej, który pozwala zidentyfikować ewentualne naprawy.

Przeczytasz w 9 minut

Dopasowanie odpowiedniego koloru lakieru samochodowego jest ważne podczas naprawy powłoki lakierniczej. Każdy producent stosuje własne oznaczenia, a numer VIN może pomóc w odnalezieniu fabrycznego koloru pojazdu.

Zapisz się do naszego newslettera

Zyskaj przewagę, uzyskując dostęp do unikalnych informacji o naszych najnowszych produktach lakierniczych.

Produkty dodane do porównania: 1 Porównaj Wyczyść