Producenci lakierów renowacyjnych prześcigają się w wytwarzaniu sprzętu, który z założenia ma ułatwić i przyśpieszyć pracę lakierników i kolorystów.

Lakiernik posiada standardowe narzędzie jakim jest program recepturowy.Bazy kolorystyczne w takim programie liczą już setki tysięcy pozycji.

Ale czy to wystarcza?

Nawet największa i najdokładniejsza baza danych nie zagwarantuje nam idealnie dobranego odcienia koloru, dlatego też należy zadbać o właściwe warunki techniczne podczas tego procesu.

Podstawowa trudność polega na tym, iż auta niejednokrotnie są przemalowane i mają kilka różnych odcieni. Odcienie te są umiejętnie zamaskowane przez tzw. „cieniowanie”, więc właściwy dobór koloru lakieru samochodowego do jednej części auta wcale nie gwarantuje dobrego efektu dla części pozostałych.

Kolejnym błędem wpływającym na niewłaściwą ocenę koloru jest sprawdzanie odcienia w pomieszczeniach zamkniętych (garaż, warsztat, kabina lakiernicza). Wówczas sztuczne oświetlenie zniekształca postrzeganie koloru. Kolor musi być oceniany w świetle dziennym, choć zbyt mocne światło słoneczne czasami w tym przeszkadza.

Ciemne kolory (szczególnie perłowe) dobrze jest obejrzeć w mocnym słońcu, żeby dokładnie ocenić kolor oraz wielkość ziarna perłowego.

Natomiast jasne oraz bardzo żywe kolory zdecydowanie lepiej oglądać w półcieniu. Oczywiście dopuszczalne jest stosowanie specjalnych lamp, które imitują światło dzienne.

Zobacz Swój samochód w wybranym kolorze - Sprawdź wzornik kolorów RAL

Tego typu urządzenia są szczególnie przydatne w okresie zimowym, kiedy ilość światła słonecznego jest niewystarczająca.

Następnym, nie mniej ważnym elementem właściwego doboru koloru, niestety często pomijanym, jest wykonanie natrysku próbnego. Dopiero po wykonaniu takiego natrysku jesteśmy w stanie ocenić, czy dana receptura jest prawidłowa. Należy przy tym pamiętać, by w miarę precyzyjnie odwzorować późniejsze warunki malowania samochodu, czyli właściwe ciśnienie powietrza, ilość warstw oraz pistolet lakierniczy.

Często w mieszalni stosuje się minipistolety o mniejszej dyszy, co zmniejsza wiarygodność natrysku próbnego. Jak więc widać, dobór koloru nie jest prostą czynnością, to raczej proces w którym na efekt końcowy mają niebagatelny wpływ poszczególne etapy.

Przeczytasz w 1 minutę

Jak długo schnie lakier samochodowy? To pytanie zadaje sobie wielu kierowców, szczególnie tych, którzy samodzielnie podejmują się lakierowania lub kontrolują pracę warsztatu. Proces ten obejmuje kilka etapów – od nałożenia podkładu, przez lakier bazowy, a

Przeczytasz w 3 minuty

Oferta marki Profix wzbogaciła się o nowy produkt – Utwardzacz CP 3016S, dedykowany do pracy z lakierem CP 2016. To innowacyjne rozwiązanie powstało z myślą o lakiernikach, którzy na co dzień mierzą się z wyzwaniami związanymi z wysoką temperaturą otoczen

Przeczytasz w 4 minuty

Dla wielu kierowców samochód to coś więcej niż środek transportu – to pasja, hobby, a często także duma i osobista wizytówka. Nic więc dziwnego, że każda rysa, zadrapanie czy wgniecenie potrafi wywołać irytację.

Zapisz się do naszego newslettera

Zyskaj przewagę, uzyskując dostęp do unikalnych informacji o naszych najnowszych produktach lakierniczych.

Produkty dodane do porównania: 1 Porównaj Wyczyść