Powłoka lakiernicza przede wszystkim nadaje wygląd autom, ale należy pamiętać, że stanowi również ochronę dla elementów karoserii. Lakier samochodowy jest nieustannie narażony na działanie czynników zewnętrznych - może zostać zniszczony zarówno w sposób mechaniczny, jak i chemiczny. Na lakier działa choćby temperatura powietrza czy owady wbijające się w letnie dni w karoserię. Z tego względu tak ważne jest odpowiednie zabezpieczenie powłoki lakierniczej.
Lakier samochodowy może zostać uszkodzony przez środki i substancje, których używamy na co dzień, m. in.:
- fatalnej jakości płyn do spryskiwaczy,
- kredki używane do ukrywania zarysowań,
- olej hydrauliczny,
- biopaliwo.
Matowe plamy na lakierze samochodowym
Kontakt powłoki lakierniczej z substancjami wymienionymi powyżej połączony z działaniem promieni słonecznych i wysoką temperaturą powodują, że powstają matowe plamy na lakierze samochodowym. Środki żrące najmocniej oddziałują na lakier w temperaturze w granicach od 50 do 60 stopni Celsjusza, a karoseria samochodu zaparkowanego w pełnym słońcu bez trudu nagrzewa się do takich właśnie temperatur. Właśnie w takich warunkach najczęściej powstają matowe plamy na lakierze. Powłoka może wówczas również spęcznieć oraz stać się pofałdowana. W takich przypadkach nie da się jej już niestety uratować. Miejsce, w którym występują uszkodzenia karoserii należy zeszlifować oraz ponownie polakierować.
Najważniejsze jest więc, aby uniknąć tego rodzaju uszkodzeń poprzez starcie ściereczką lub chusteczką higieniczną każdego groźnego zanieczyszczenia
Warunki atmosferyczne
Drugą grupą czynników obok środków i substancji chemicznych, które stanowią zagrożenie dla powłoki lakierniczej są warunki atmosferyczne. Co niszczy lakier samochodowy? Podczas mrozów lakier się kurczy, a w trakcie upałów - rozszerza. Z tego względu powłoka się odkształca i zostaje osłabiona jej struktura. Ponadto zagrożeniem dla lakieru samochodowego jest również deszcz, śnieg oraz w szczególności grad. Przyczynia się on do powstawania mikropęknięć, a także może dojść do poważniejszego uszkodzenia karoserii.
Niemniej groźny w skutkach dla powłoki lakierniczej jest silny wiatr, podczas którego występowania na samochód przenoszone zostają rozmaite drobne zanieczyszczenia, pył i piasek. One również doprowadzają często do pojawienia się mikropęknięć.
Istotny wpływ na wygląd karoserii mają też ptasie odchody, które powodują pojawienie się matowych plam na lakierze samochodowym. Z tego względu warto jak najszybciej pozbyć się ich z karoserii.
Sposoby na pozbycie się starego lakieru
Czasami, gdy chcemy pozbyć się starego i zniszczonego lakieru oraz zabezpieczyć karoserię nowym, lakier samochodowy trzeba zeszlifować. Jak to zrobić? Najprostszym rozwiązaniem jest sięgniecie po jedną ze specjalnych polerek rotacyjnych. Na rynku dostępnych jest kilka bardzo skutecznych produktów, dzięki którym polerowanie lakieru samochodowego odbywa się bez większych problemów.
Pamiętajmy że przy wielkich rysach wskazany jest etap szlifowania elementu dużą gradacją. Na początku należy korzystać z papieru ściernego o grubym ziarnie, a następnie sięgać po papier o wyższej gradacji. Następnie wystarczy zastosować polerowanie, czyli nanieść na powłokę lakierniczą odrobinę pasty polerskiej przy pomocy odpowiedniego pada. Jest to skuteczny sposób na matowe plamy na lakierze samochodowym. Przy korzystaniu z tego typu środków należy jednak zawsze uważnie przeczytać technologie producenta, a także zadbać o ochronę dla oczu, skóry i dróg oddechowych. Najlepiej polerować lakier w bardzo dobrze zamkniętym, wentylowanym pomieszczeniu, dzięki czemu unikniemy powstaniu nowych rys spowodowanych zanieczyszczeniem z zewnątrz.
Innym sposobem na pozbycie się starego lub uszkodzonego lakieru jest piaskowanie. Metoda ta polega na natryskiwaniu drobnego piasku przy użyciu specjalnego pistoletu. Ta technologia pozwala na całkowite odsłonięcie elementu karoserii. Wadą piaskowania jest jednak fakt, że likwidujemy całą warstwę lakierniczą, a źle dobrana gradacja piasku może spowodować uszkodzenie karoserii.
Aktualności
Poznaj spektrofotometr A6 – nowoczesne urządzenie do precyzyjnego doboru koloru w zaledwie kilka sekund! Dzięki technologii 5-kątowego pomiaru, łączności Wi-Fi i integracji z systemem Profix Cloud praca staje się szybsza, łatwiejsza i niezawodni
Niewielkie zarysowania, odpryski czy uszkodzenia lakieru mogą przydarzyć się każdemu właścicielowi samochodu. Chociaż początkowo wydają się jedynie problemem estetycznym, z czasem mogą prowadzić do poważniejszych kłopotów, takich jak korozj
Grubość lakieru na samochodzie jest jednym z najważniejszych wskaźników jego stanu technicznego i historii eksploatacyjnej. Właściciele i nabywcy używanych samochodów coraz częściej sprawdzają fabryczną grubość lakieru, aby ocenić, czy poj