Wyposażenie lakierni

Wyposażenie lakierni

Niektórym wyposażenie warsztatu lakierniczego kojarzy się jedynie z pistoletami natryskowymi, kompresorem oraz sprzętem szlifierskim.

Co prawda można wykonywać naprawy lakiernicze korzystając jedynie z wymienionego wyżej zestawu, ale czy możemy tu mówić o pełnym wyposażeniu?

Odpowiedź jest oczywiście negatywna.

Chciałbym omówić kilka narzędzi, które powinny znaleźć się w warsztacie lakierniczym. Wielokrotnie spotkałem się z opinią lakierników o różnych produktach lakierniczych, że są za gęste lub za rzadkie przez co ich nakładanie jest utrudnione.
Jak sprawdzić czy lepkość materiału jest poprawna?

Do sprawdzenia czy dany materiał, którego mamy użyć ma właściwa „gęstość”- lepkość, służy kubek Forda nr.4. W odpowiednich rubrykach kart technicznych produktów, czy nawet na ich opakowaniach jest umieszczona informacja o lepkości produktu gotowego do użycia i temperaturze pomiaru.
Kubek forda to przyrząd o znormalizowanych wymiarach z otworem o średnicy 4mm. Nalewamy do niego badany materiał i mierząc czas wypłynięcia uzyskujemy informację o lepkości. Jest to bardzo prosty przyrząd i niezbyt drogi, a dzięki niemu uzyskujemy podstawowe informacje o jakości produktów, które stosujemy.

Następne urządzenie, które okazuje się bardzo pomocne to miernik grubości powłoki lakierniczej. W obecnych czasach mamy dostępne przyrządy pozwalające wykonać pomiary na powierzchniach stalowych, stalowych-ocynkowanych i aluminiowych, czyli na powszechnie stosowanych w produkcji samochodów.

Już w momencie przyjmowania samochodu do naprawy będziemy mogli wstępnie stwierdzić czy pojazd był wcześniej naprawiany, a po wykonaniu naprawy zbadamy czy nie przekroczyliśmy grubości powłoki zalecanej przez producenta.

Dla warsztatów, które posiadają własne systemy mieszalnicze ale i nie tylko – polecam lampę imitującą naturalne oświetlenie – ułatwia ona prawidłową ocenę otrzymanego koloru.
Po to, aby uniknąć konieczności ponownego lakierowania powinniśmy mieć możliwość wcześniejszej oceny uzyskanego koloru, przed przystąpieniem do lakierowania. Miejsce w którym przygotowujemy samochód do malowania (np. kabina) często wyposażone są w oświetlenie, które może wprowadzać w błąd podczas oceny koloru. Lampa jest przenośna i wygodna w użyciu.

Pozostaje jeszcze jedna bardzo ważna sprawa - pomiar wilgotności powietrza i temperatury w lakierni. Materiały lakiernicze konwencjonalne jak i wodne mają określone warunki pracy, a wiele wad lakierniczych powstaje, gdy ich nie przestrzegamy .Te parametry możemy mierzyć bardzo prostymi dwu funkcyjnymi urządzeniami. Wymienione wyżej urządzenia z mojego doświadczenia są bardzo przydatne – powiem – wręcz wymagane w każdym warsztacie lakierniczym.